De warme winterkleren van Beer

Jufelsie 18 november 2019
Beer kijkt naar buiten. ‘Hoera, het sneeuwt!’ roept hij. Hij wil naar buiten. Zijn moeder trekt hem warme kleren aan, want het is berekoud. Samen met zijn vriendjes heeft hij veel plezier in de sneeuw. Een voor een krijgen die het koud omdat ze geen muts, sjaal of handschoenen hebben. Beer deelt zijn spulletjes uit. Maar dan begint Beer zelf te bibberen… hij heeft een kou gevat.
De warme winterkleren van Beer is een mooi verhaal waarin delen en denken aan anderen centraal staan. Jonge kinderen zien dat Beer lief is voor zijn vrienden, hij deelt uit. Terwijl hij dit doet, ontdekken ze dat Beer zelf steeds minder kleren aan heeft. Wanneer Beer dan in bed komt te liggen weten ze meteen hoe dat komt. Ze herkennen deze situatie.
Dit is een mooi uitgangspunt om met jonge kinderen in gesprek te gaan over delen. Wanneer is het fijn om te delen? Moet je altijd delen of mag je ook aan jezelf denken. Er zullen verschillende reacties loskomen.
De tekst is eenvoudig, ligt fijn in het gehoor en is prettig om voor te lezen.
De illustraties van Sam Loman zijn altijd vrolijk en mooi van kleur. Beer en zijn vrienden zijn prachtig afgebeeld tegen een rustige achtergrond. Kinderen genieten van deze illustraties en ‘ervaren’ het plezier wat Beer heeft met zijn vrienden.
Mijn kleuters zijn een grote fan van Beer. Ik kan niet wachten tot het gaat sneeuwen en ik dit verhaal mag voorlezen. De warme winterkleren van Beer… laat het een keer berekoud worden!

Meer recensies van Jufelsie