Ontdek de planeten in een geweldig avontuur

Jufelsie 21 maart 2024
Op het gras ligt een bal. Sam trapt er hard tegenaan en de bal vliegt het heelal in. Met zijn raket wil Sam de bal terughalen. Hij belandt op de maan en ontmoet daar Maartje. Zij heeft net de bal weer naar de aarde geschopt. Aan Sam vertelt ze dat het saai is op de maan. Ze hadden samen kunnen spelen. Voetballen met een elftal, dat zou super zijn. Op dat moment telt Maartje op haar vingers al haar vrienden van het heelal.
De volgende dag vliegt Sams raket al vroeg richting de maan. Er wordt goed gevoetbald en ieder ‘planeten’ vriendje schopt de bal ver weg. Deze belandt op verschillende plekken… alleen de buurvrouw is niet zo blij!
Een bal in het heelal is een mooi verhaal om voor te lezen of zelf te lezen. De tekst is geschreven door Margaretha van Andel. Het is een prachtig avontuur wat aansluit bij het thema ‘heelal’. Ze schrijft het verhaal in korte zinnen, op rijm. Het verhaal heeft een mooie opbouw en we maken kennis met verschillende planeten in het heelal. Zo grappig om de verschillende figuren te ontdekken: Mo van Mercurius, Mozzer van Mars, Vliegje van Venus Jip van van Jupiter, Urgh van Uranus, Noor op Neptunus en Pukkie van Pluto. De bal vliegt steeds door de lucht en landt bij de buurvrouw. Deze zinnen komen een paar keer terug in het verhaal. Opvallend in deze stukken zijn de plaats bepalende begrippen. We zien heel duidelijk voor ons waar de bal belandt o.a. boven op een parasol, recht in de hondenmand of midden in de pereboom. Het is wachten op het moment dat de bal een ruit sneuvelt. Krakke-de-krakker-de- krakker-de-kraak! en dat gebeurt.
Bij het verhaal staan prachtige illustraties van Peter-Paul Rauwerda. Alle planeten staan op een dubbele pagina, lekker groot en dan de kleuren. Elke planeet heeft iets bijzonders, iets karakteristieks en zijn eigen sfeer. Fantastisch! Het prikkelt je fantasie en creativiteit. Op welke planeet wil jij rondlopen? Het daagt kinderen uit om een eigen planeet te ontwerpen.
Met Een bal in het heelal beleeft iedereen een geweldig avontuur, ga je met Sam mee?

Meer recensies van Jufelsie