Een beetje van alles

Jufelsie 20 april 2024
Ik ben klein Konijn en
Ik hou van kamperen.
Ik hou van het bos omdat
het daar zo rustig is.
En ik hou van marshmallows.

Maak kennis met Klein Konijn in het prentenboek Een beetje van alles van Barbara de Wolf en ontdek dat kiezen soms moeilijk en soms makkelijk kan zijn!
Klein Konijn houdt van zijn vrienden, die zijn altijd dichtbij. Hij houdt van vakantie en naar school gaan, van liggen op het strand en zwemmen in zee. Hij lust alles op zijn brood en weet nog niet wat hij later wil worden. Klein Konijn kan moeilijk kiezen. Terwijl hij aan alle mooie kleuren denkt, ontdekt hij dat zijn lievelingskleur regenboog is. Wat hij later gaat worden, hoeft hij toch niet te kiezen, vindt Groot Konijn. Klein Konijn is al wat! Hij is Klein Konijn!
Barbara de Wolf heeft een verhaal geschreven wat helemaal past in de belevingswereld van jonge kinderen. Kiezen… is voor veel kinderen heel moeilijk. Kies je het een of het ander? Met Klein Konijn komen ze erachter dat kiezen ook makkelijk is. Wat je kiest, het is altijd goed. Een fantastische boodschap.
Het verhaal heeft een mooie opbouw en inspireert om samen met kinderen in gesprek te gaan over verschillende dingen waar zij van houden. Wat zijn hun favoriete dieren? Kleuren? Broodbeleg? Door naar elkaar te luisteren wordt de woordenschat uitgebreid en leren ze elkaar beter kennen. Ze komen er achter dat iedereen wel van iets (anders) houd.
Het prentenboek is prachtig uitgevoerd. Wanneer Konijn vertelt dat hij van het bos houdt, zit hij midden in een ‘groen’ bos. In de stad kijkt hij uit het raam naar zijn vrienden. Een leuke uitdaging is hier om hier Beer, Krokodil of Poes in te zoeken. Een ‘gele’ pagina legt het verband met zomer en een hele stapel oranje wortels laat deze kleur geweldig uitkomen. Uiteindelijk komen alle kleuren aan bod, die Klein Konijn mooi vindt en vormen ze samen ‘regenboog’. Er zijn prenten die iets extra’s bieden. Zo ontdekken we op het strand badlakens in verschillende patronen en zijn er verderop allerlei beroepen uitgebeeld. Elke bladzijde is een kunstwerk. Dit komt zeker door de techniek die Barbara gebruikt. Ze houdt van knippen en plakken en gebruikt hiervoor verschillende materialen.
Een beetje van alles kan op elk moment voorgelezen worden. Wat zeker een goed tijdstip is, is aan het begin van het schooljaar. Veel kinderen komen in een nieuwe groep en leren elkaar met Klein Konijn beter kennen.

Meer recensies van Jufelsie