Op de eerste bladzijde van dit prentenboek Eén grote familie maak je kennis met Lucia. Samen met haar vriendjes en vriendinnetjes gaat ze alles klaarmaken voor een groot buurtfeest. Op verschillende plekken en bij verschillende families wordt wat opgehaald. Iedereen helpt mee om het plein mooi te versieren. De nacht voor het feest breekt er onweer uit. De volgende dag blijkt, dat er niet veel over is van de mooie versiering. Iedereen stroopt de mouwen op en helpt mee om alles weer in orde te maken voor het feest. Ze vormen Eén grote familie.
Eén grote familie is een prachtig verhaal met een thema wat heel actueel is. In het verhaal maken we kennis met verschillende nationaliteiten. We ontmoeten o.a. de familie Wang en de moeder van Dahlia, Yara, Toni en de kleine Lola. Daarnaast zien we dat er verschillende gezinssamenstellingen zijn. Amber heeft twee tweelingbroertjes, Nora heeft twee moeders en Jacco en Maria vormen met hun zoons en dochters een samengesteld gezin. Door de mooie, kleurrijke illustraties van Rocio Bonilla krijg je hier een goed beeld van.
Alleen hoe Lucia eruit ziet, blijft tot het eind van het verhaal een verrassing. Zelfs op de grote foto, waar alle kinderen op afgebeeld staan, is ze niet te ontdekken. Pas op het eind krijgen de kinderen haar van voren te zien en valt het op dat ze een ander uiterlijk heeft. Lucia heeft het syndroom van Down.
De boodschap van het verhaal wordt heel duidelijk overgebracht. Iedereen ziet er anders uit, heeft een verschillende achtergrond, maar iedereen accepteert elkaar. Ze helpen en houden van elkaar, ze vormen Eén grote familie. Dit boek biedt een mooie inleiding om hier in de groep over te praten.
Naast het verhaal zijn de kinderen uit mijn groep onder de indruk van de tekeningen. Het zijn warme, sfeervolle prenten waarop van alles te zien is. Ze kijken wat er in de winkel te koop is, tellen bijv. de bloemen of de vogels of benoemen de muziekinstrumenten. Ze pakken regelmatig het boek om op zoek te gaan naar Kiko, het hondje van Lucia. Hij is lekker ondeugend en houdt er van zich te verstoppen.
Grappig is, dat er regelmatig een rij kinderen door de klas loopt. “Stip, stap, stip, stap…’gaat het dan, met een kind, die stoer voorop gaat en de leiding neemt.
Eén grote familie is een prentenboek, wat in iedere klas een plaatsje verdient. In mijn groep zorgt het voor mooie momenten.

Reacties op: Samen... niet alleen!

Eén grote familie - Elisenda Roca