Een heel gewoon hondje

Jufelsie 31 maart 2024
Binkie is niet groot en niet klein. Niet wit en niet zwart. Niet harig en niet glad. Binkie is een heel gewoon hondje. Hij woont, samen met de andere honden, in het Hondenhotel. Elke dag komt er iemand langs die graag een hond wil. Ze kiezen er eentje uit. Alleen wordt Binkie nooit gekozen. Op een dag meldt zijn baasje dat ze gaat verhuizen en het Hondenhotel de deuren sluit. Binkie voelt onrust. Wat gaat er nu met hem gebeuren?
Een heel gewoon hondje is een lief verhaal geschreven door Bette Westera.
Zodra de kinderen kennis gemaakt hebben met Binkie sluiten ze hem in hun hart. Met zijn uiterlijke kenmerken ziet hij er schattig uit en wordt hij door de kinderen geaccepteerd. Met dit verhaal geeft Bette ons een mooie boodschap. Iedereen is bijzonder, je mag er zijn. Het gevoel van Binkie en zijn baasje komt heel goed tot zijn recht.
De kinderen leren wat tegenstellingen zijn. Nadat we alle honden goed bekeken hebben, die in het Hondenhotel verblijven, spelen we een uitdagend spel. Een kind beschrijft een hond en een ander kind wijst deze hond aan. Hiervoor gebruiken we een van de illustraties uit het boek. Deze zijn gemaakt door Barbara de Wolf. Elke prent is een collage met een vleugje humor. Barbara tekent, knipt, plakt en gebruikt verschillende materialen om tot een prachtig resultaat te komen. We genieten en gniffelen om een leuk detail. De baas van Natasja loopt weg met drie medailles en de man van Sjakie heeft heel wat gereedschap bij. Zou die voor Sjakie een poot maken? Het baasje van Binkie zien we netjes poep opruimen. Een herkenbare situatie voor ons.
Binkie is dan wel Een heel gewoon hondje, van de kinderen mag hij zo bij ons in de groep komen!

Meer recensies van Jufelsie