Van een stuk grond, naar fundering en ... een huis

Jufelsie 10 mei 2024
De serie Willewete is een fantastische serie informatieve boeken. Deze boeken worden uitgeven door uitgeverij Clavis. Je vindt er inmiddels mooie titels zoals Sterren en planeten, Naar het museum, Zo zie ik eruit of De Grieken. De boeken zijn onder te verdelen in vier categorieën: Geschiedenis, Veel te doen, De wereld en Natuur.
Willewete - Een huis bouwen verscheen in 2010. Nu ligt er een nieuwe versie in de winkels. De tekst en tekeningen zijn aangepast.
In Willewete – Een huis bouwen maken de kinderen kennis met Tim. Binnenkort gaat hij verhuizen naar een nieuw huis. Dit boek is heel geschikt om iedereen meer te leren over hoe een huis gebouwd wordt, wie werken er aan mee, wat komt er zoal bij kijken?
Iedereen op aarde zoekt een fijn plekje om te wonen. Vogels bouwen een nest, mollen graven een gang en mensen bouwen huizen. Het boek neemt ons stap voor stap mee. Van een stuk grond uitzoeken naar fundering en het starten met het metselwerk. Hierna wordt het dak gelegd en komen allerlei leidingen in het huis te liggen. Tot slot komt de afwerking. Ramen en deuren worden geplaatst, de vloeren worden gelegd en de muren krijgen pleisterwerk.
Willewete – Een huis bouwen is een fantastisch boek. De kinderen krijgen heel veel informatie. Pierre Winters heeft de tekst geschreven. Hij gebruikt de juiste woorden, de kinderen begrijpen wat er wordt bedoeld. Tevens wordt hun woordenschat uitgebreid. Moeilijke woorden worden uitgelegd of het woord staat in de tekening, zodat kinderen zien wat het is. Zo komen woorden als spouw, isolatie en metseltroffel aanbod.
De kinderen zien zonnepanelen op het dak liggen en lezen hoe een huis energievriendelijk wordt. In het midden van het boek is een geweldige uitklappagina. Een groot huis is afgebeeld. Hiernaast staat wat er allemaal te zien is. Zo leuk om samen een voor een de kamers voorbij te gaan.
Een huis bouwen doe je niet alleen. Heel veel mensen denken en bouwen mee. Ze staan allemaal, met hun portret in het boek… van architect tot elektricien. Een mooi overzicht.
Tineke Meirink heeft de illustraties gemaakt. Ze heeft aan alles gedacht. De tekeningen trekken de aandacht en kinderen reageren spontaan op wat ze zien. Ze herkennen veel en leuke gesprekjes volgen.
Tot slot zien we Tim in zijn nieuwe kamer liggen. Het is even wennen voor hem. Achter in het boek is een quiz toegevoegd. Hoeveel informatie hebben de kinderen uit het boek opgestoken? Willen ze zelf een huis gaan bouwen?
Willewete – Een huis bouwen geeft kinderen antwoord op vragen rondom een huis bouwen. Een boek wat past in de categorie ‘Veel te doen – Techniek’.

Meer recensies van Jufelsie