Eén vos

Jufelsie 13 april 2020
Wanneer kinderen de voorkant zien van het boek Eén vos zien ze een aardige vos. In hun voorstelling is hij bruin, heeft een staart en is niet zo groot. Weten ze dat hij sluw is en op zijn tijd honger heeft? Zodra de eerste bladzijde getoond wordt en je met een spannende stem ‘1 hongerige vos ’ leest, verandert de stemming en worden kinderen nieuwsgierig naar wat er gaat gebeuren.
De kinderen ontdekken sterke trekken van de vos: sluwe ogen, zachte poten, sluipende stappen en vlijmscherpe tanden. Ondertussen komen de kippen in beeld: drie gezellige kippen bij elkaar, die rustig op zoek zijn naar een wormpje of gezellig knus de vijf eieren aan het uitbroeden zijn. Al snel hebben we de hongerige vos door… hij lust die kippen wel.
Eén vos is een telboek-thriller. Het tellen en de prachtige illustraties zorgen er voor dat de spanning wordt verhoogd. Tegen een rustige achtergrond komen de illustraties prachtig tot hun recht. Ze zijn groot en beslaan twee pagina’s. Hier staat het cijfer en de bijbehorende korte tekst bij. Na 1 hongerige vos zien we twee sluwe ogen, drie dikke kippen, vier zachte poten en tel zo maar door.
Langzaam wordt de spanning opgebouwd, wat gaat er gebeuren? En dan … wanneer de vos zijn 10 vlijmscherpe tanden laat zien en wij denken dat er een kippetje in zijn mond verdwijnt, komen er 100 boze kippen op hem af. Hier had de vos niet op gerekend. Met een hangende staart druipt er één bange vos af.
Een verrassend en grappig eind. Met Eén vos krijgt het tellen op een andere manier aandacht. De kinderen zullen blij zijn met de goede afloop en zoals het boek op de laatste bladzijde zegt: er werden geen vossen en kippen geschaad bij het maken van dit boek. Deze thriller loopt goed af…

Meer recensies van Jufelsie