Het fluwelen konijn

Jufelsie 28 oktober 2019
Het fluwelen konijn is een klassiek kinderverhaal van Margery Williams. Het verscheen voor het eerst in 1922. Deze week lees ik het voor bij mijn kleuters en wat hebben ze genoten.
Op kerstochtend steekt er boven in de kerstsok van een jongen een konijn uit. Een fluwelen konijn, lekker zacht en rond. Zijn vacht was wit en bruin met vlekjes. Hij had snorharen van draad en de binnenkant van zijn oren was van roze satijn. Het konijn krijgt een plaatsje in de speelgoedkast en een hele tijd kijkt de jongen er niet naar om. Het konijn was nogal verlegen maar heeft één droom: een droom om Echt te zijn. Aan het kale paard vraagt hij hoe dat zit? Die legt hem uit dat je Echt wordt, als iemand heel, heel lang van je houdt. Het konijn zucht… komt zijn droom uit?
Heel stil hebben mijn kleuters geluisterd. Het duurde even voordat ze in het verhaal zaten. Het eerste deel speelt zich af in de speelkamer. Daar is een gesprek tussen het kale paard en het fluwelen konijn. De kleuters konden hier moeilijk een voorstelling bij maken. Wanneer het konijn bij de jongen in bed ligt, vanaf dat moment is het voor de kinderen herkenbaar. De betrokkenheid is er dan en ze leven mee met het konijn. Ze voelden de spanning toen het konijn in een holletje in het bos lag en waren bezorgd om de zieke jongen. Verrast waren ze door de komst van het elfje. Het fluwelen konijn wordt door haar naar het bos gebracht. De kleuters begrepen haar boodschap ‘Voor de jongen was je Echt. Nu zul je voor iedereen Echt worden.’ In het verhaal komen verschillende emoties langs: blijdschap, verdriet, hulpeloosheid, liefde en vriendschap. Het verhaal is een mooie aanleiding om daar met de kinderen even bij stil te staan.
De illustraties zijn prachtig. Door het gebruik van zachte, tinten stralen ze warmte uit en zorgen ze voor een perfecte sfeer. Mijn kleuters hadden oog voor kleine details, ze ontdekten welk speelgoed je op moet draaien en zagen in het bos kleine miertjes lopen.
Het fluwelen konijn is een prachtig voorleesverhaal en mijn kleuters… die willen maar al te graag nu een fluwelen konijn als knuffel!

Meer recensies van Jufelsie