Dit prentenboek 'stinkt' niet!

Jufelsie 28 februari 2024

‘Oeps!’zei Springmuis. ‘Die wou ik inhouden.
Springmuis liet een piepend scheetje.

In de buurt van zijn vriend Olifant laat Springmuis een scheetje. Olifant vindt dat helemaal niet zo raar. ‘Iedereen laat winden!’ trompettert hij.
In Iedereen laat scheetjes legt Olifant aan Springmuis uit dat alle dieren en mensen scheetjes laten. Niemand hoeft zich daar voor te schamen.
Iedereen laat scheetjes is een grappig prentenboek voor jong en oud. We laten allemaal wel eens een scheetje en de lucht is echt niet altijd ‘lekker’. Zodra we de titel vertellen, komen de eerste reacties al los. Iedereen heeft wel een verhaal dat het onverwachts ergens stinkt!
Het verhaal Iedereen laat scheetjes heeft een mooie intro: een kleine Springmuis en een grote wijze olifant, die elkaar “kennen”. Olifant neemt Springmuis mee op een avontuurlijke tocht. Ze passeren verschillende dieren, die op hun beurt een scheetje laten. De tekst is op rijm en geschreven door Jonny Leighton. Heel knap hoe hij alle dieren aan de beurt laat komen. Van apen, die het in de lucht doen naar orka’s met natte billen.
Hele jonge kinderen herkennen een aantal dieren en ontdekken op deze manier nieuwe dieren. Wanneer Springmuis zich afvraagt of alleen dieren scheten laten, gaan we over naar de mensen. Een mooie overgang. Tot slot komen zelfs draken en dino’s aan bod. Een zijspoor naar de fantasiewereld.
De illustraties van Mike Byrne zijn geweldig en zorgen voor heel wat lachsalvo’s. Ze zijn kleurrijk en bijzondere details trekken de aandacht. Jonge kinderen gaan met hun vinger over de lijnen van de trui, tellen het aantal wormen onder de grond en willen de namen weten van de waterdieren.
Niemand in het boek schaamt zich. De dieren lachen om elkaar.
Voor ons blijft het ongemakkelijk om een scheetje te laten. Maar met Iedereen laat scheetjes hoeven we ons niet te schamen!

Meer recensies van Jufelsie