Kijk eens wat ik kan

Jufelsie 11 mei 2020
Het is altijd fijn om boeken in de klas te hebben waar het thema ‘vriendschap’ een rol in speelt. In Kijk eens wat ik kan maken we kennis met Aap. Elke avond gaat hij met zijn vrienden naar een hoge boom. Daar halen ze samen halsbrekende toeren uit en genieten ze van het verdiende applaus. Op een avond wil Aap een stunt laten zien, waar hij al weken op geoefend heeft. Krijgt hij deze keer opnieuw applaus?
Kijk eens wat ik kan is een prachtig verhaal over vriendschap. Vrienden houden van je om wie je bent, niet om wat je kunt. De apen hebben samen plezier en waarderen elkaar. Aap denkt dat hij met een grote stunt nog meer waardering krijgt. Tot ieders grote schrik loopt zijn stunt niet goed af. Zijn vrienden tonen bezorgdheid, maar Aap weet even niet hoe hij daar mee om moet gaan. Gelukkig geeft zijn moeder hem het beste advies. Een mooi verhaal wat voor kinderen herkenbaar is. Zij vinden apen grappige dieren en genieten van ze wanneer ze van boom naar boom slingeren. Het verhaal geeft aanleiding om met kinderen in gesprek te gaan over vriendschap. ‘Heb jij vrienden?’, ‘Wat vind je belangrijk aan een vriendschap?’, ‘Wat doe je met vrienden?’ enz. Je geeft ze de boodschap van het verhaal mee. Het is belangrijk om dicht bij je zelf te blijven, vrienden houden van je om wie je bent.
De illustraties bij het verhaal zijn speels en kleurrijk. Het plezier van de apen straalt er vanaf. Aan de binnenkant van de kaft staat Aap in verschillende houdingen afgebeeld. Dit daagt kinderen uit om ze na te doen en dit aan elkaar te laten zien. Kijk eens wat ik kan…zullen ze dan enthousiast roepen!

Meer recensies van Jufelsie