Kijk mijn letter

Jufelsie 10 augustus 2020
Wat ben ik blij dat dit boek Kijk mijn letter weer verkrijgbaar is. Af en toe komt er een oud exemplaar, uit 1990 te voorschijn. Kijk mijn letter is een ontzettend leuk boek om te gebruiken bij het spelenderwijs aanleren van letters.
De eerste letter is de i van ik. Kinderen maken kennis met kim. Vervolgens kunnen zij met hun eigen naam aan de slag of verder het boek doorbladeren en ontdekken wat kim allemaal doet of ziet. Bij de m drinkt ze melk, ze koopt ijs bij de ij en de v is van vogel, die vliegt ver van hier.
Alle letters van het alfabet en nog eens veertien andere lettercombinaties komen in dit boek aan bod. Elke letter – of de klank wordt geïntroduceerd met een rijmpje. In dit rijmpje komt de letter – of de klank diverse keren terug. Kinderen ontdekken dat deze in een woord vooraan, achteraan of in het midden kan staan. Het zijn vaak mkm woorden en de rijmpjes passen in de belevingswereld van jonge kinderen.
Bij elk rijmpje staan prachtige illustraties van Ingrid & Dieter Schubert. Het zijn illustraties in zachte kleuren, die een warme sfeer uitstralen. Na het lezen van de tekst zien kinderen in de illustratie wat er verteld is. Ze gaan meteen op zoek naar de letter – of de klank, die hierin verstopt zit en naar woorden die met de desbetreffende letter – of klank beginnen.
Onderaan elke bladzijde staan kleine tekeningen. Ze zijn grappig en trekken de aandacht van de kinderen. Op deze manier ontdekken ze nieuwe woorden. Daarnaast heeft Ukkie zich in elke illustratie verstopt. Ukkie is de mus. Het wordt bijna een wedstrijd, wie als eerste Ukkie vindt!
Kijk mijn letter is een kijk – en leesboek voor kinderen, die belangstelling krijgen in letters. Dit boek heeft een vast plekje gekregen in mijn taal - leeshoek.

Meer recensies van Jufelsie