Een avontuurlijk verhaal met een warme gloed

Jufelsie 11 december 2022
Na het eerste prentenboek over Klaas de Kat: Klaas de Kat en het raadsel van Sinterklaas komen Barend Last & Anouk Overman met een nieuw avontuur. Dit prentenboek heeft de titel: Klaas de Kat verdwaalt met Kerst.
Op een winterse dag komen Mila en Max thuis met een boom. Klaas kijkt verbaasd. Wat is dat? Een boom hoort toch buiten? denkt hij. Wanneer zijn mand naar de gang verplaatst is en niemand meer aandacht voor hem heeft, voelt hij zich niet meer welkom. Klaas is boos en loopt weg. Buiten is het koud en guur. Plots staat er een groot, bol monster voor Klaas. Hij schrikt en springt pardoes in een kist, niet wetende dat dit de slee van de kerstman is. Deze stijgt op en Klaas ziet de huizen kleiner worden. Komt hij ooit weer thuis?
Klaas de kat verdwaalt met kerst is een prachtig kerstverhaal. Vanaf het begin zijn de kinderen betrokken. Ze herkennen de boom en weten dat hij een plekje in de huiskamer krijgt. Daarnaast kijken ze naar Klaas en krijgen medelijden met hem. Niemand kijkt meer naar hem om. Het verhaal heeft een mooie opbouw. Het wordt zelfs spannend wanneer Klaas in de slee van de Kerstman springt. Iedereen is benieuwd of hij thuis komt en volgt zijn avontuur nauwlettend. Op een gegeven moment zien we Klaas in een hoekje van een gebouw liggen en de familie dit gebouw binnenlopen. Opgewonden komen reacties los… ‘daar ligt Klaas de Kat!’
Het verhaal heeft veel aspecten van de gezellige kersttijd. Samen de kerstboom versieren, familie die op bezoek komt, een kerstmarkt met warme glühwein en een kerstman in zijn arrenslee. Er hangt een winters sfeertje met dwarrelde sneeuwvlokken, een sneeuwman en ijs op het meer waar volop geschaatst wordt.
De sfeervolle, kleurrijke tekeningen zijn van Géwout Esselink. Hij weet de mooie kersttijd heel goed over te brengen. Kleurige ballen, fonkelende lichtjes en kerstcadeaus. Zelfs aan een kerststal heeft hij gedacht. Die staat op het plein naast een warm vuur. We ontdekten ook het stel op de stoep voor het volle hotel. Een mooi detail dat verwijst naar het traditionele kerstverhaal.
Klaas de Kat verdwaalt met kerst is een aanrader. Een avontuurlijk verhaal waar we het warm van krijgen op de koude decemberdagen.

Meer recensies van Jufelsie