Een dikke Knuffel voor Knuffel!

Jufelsie 26 augustus 2019
Wat hebben mijn kinderen genoten van het prentenboek Knuffel. In Knuffel ontmoet je een Egel en een schildpad. Beiden zijn verdrietig, er is één ding dat hen blij kan maken… een knuffel! Ieder afzonderlijk gaan ze op pad en komen verschillende dieren tegen. Steeds vragen ze om een knuffel, maar geen van de dieren wil hen een knuffel geven. Egel heeft stekels en het schild van Schildpad vinden ze te hard. Beiden geven de zoektocht bijna op, maar dan vinden ze elkaar. Egel en Schildpad knuffelen elkaar.
Elke ochtend kunnen kinderen kiezen op welke manier ze de juf begroeten: een hand geven, een knuffel of een high five. Ze houden van dieren en knuffelen hen graag. Ze begrepen meteen waarom andere dieren Egel geen knuffel wilden geven en kregen medelijden met hem. Gelukkig treft hij Schildpad en wordt er geknuffeld. Ze vergeten elkaars uiterlijke kenmerken; de stekels van de Egel en het schild van de schildpad. Dit was een mooie aanleiding voor een gesprek. Tijdens het gesprek kwam naar voren dat knuffels geven/ontvangen te maken heeft met elkaar vertrouwen, elkaar liefde geven, elkaar waarderen.
Knuffel is een omkeerboek. Dit betekent dat je het boek zowel van voor naar achteren als van achteren naar voren kunt lezen. Bij het verhaal staat een enkele illustratie. Precies genoeg om de sfeer van het verhaal weer te geven.
Dit boek krijgt van mijn kinderen een dikke KNUFFEL!

Meer recensies van Jufelsie