Lezersrecensie

Een mooi bundel met sprookjes van AVI E3 tot E5

Jufelsie 11 juni 2024
Sprookjes zijn verhalen, die van oorsprong mondeling werden doorverteld. Ze beginnen vaak met ‘er was eens…’ en hebben een gelukkig einde. Deze verhalen nemen kinderen mee naar een wereld vol fantasie en magie. Plaats en tijd zijn verrassend en zorgen voor een bijzondere sfeer.
Annemarie Bon heeft dertien sprookjes bewerkt. Deze zijn gebundeld in een mooi boek met de titel Lang, heel lang geleden…
Het is een prachtig boek met sprookjes voor (beginnende) lezers. De verhalen lopen op in AVI-niveau, van E3 tot M5. Je zou kunnen zeggen… het is een sprookjesgroeiboek.
Het eerste verhaal is opgebouwd met zinnen, die niet te lang zijn en de bladspiegel is overzichtelijk. De woorden zijn goed gekozen en kunnen de kinderen die AVI E3 beheersen goed lezen. Bij de volgende verhalen worden de zinnen langer, staat er meer tekst op een bladzijde en worden de kinderen uitgedaagd om moeilijkere woorden te lezen. Het laatste verhaal is op AVI M5 niveau. Voorin het boek vind je een mooie inhoudsopgave met alle titels, met daarachter het AVI – niveau.
Jonge kinderen vinden sprookjes prachtig en Annemarie Bon is er in geslaagd om ze zo te herschrijven, dat kinderen beginnen met lezen, oefenen en zo hun leesniveau verbeteren. Hierbij staat het leesplezier voorop.
In Lang, heel lang geleden… vinden we verhalen naar sprookjes van o.a. Hans Christian Andersen, Grimm en Charles Perrault. We ontdekken een verhaal naar een sprookje van Duizend-en-één nacht en een verhaal, dat zijn oorsprong heeft in Japan. Een mooie diversiteit.
Enkele verhalen zijn ons bekend, zoals Sneeuwwitje, Doornroosje en Het lelijke jonge eendje. De verhalen De boskoning Och en over de Stoorworm zijn voor ons nieuw. Zodra de kinderen de titel zien, worden ze nieuwsgierig. Alle verhalen beginnen heel toepasselijk: Lang, heel lang geleden… We ontmoeten direct de hoofdpersoon en zijn benieuwd naar zijn belevenissen. Er is spanning: ‘Zal de reus werkelijk Klein Duimpje en zijn broers op eten?’, magie: ‘Boskoning Och heeft heel wat toverkracht’ en avontuur ‘Lukt het Iwan om de vuurvogel te pakken te krijgen?’
Sneeuwwitje heeft een moderne twist. Deze keer is het niet een prins, die haar wakker kust maar een prinses. ‘Prinses Frederieke zag op een dag de kist op een berg staan’.
Af en toe wordt de lezer er bij betrokken met een opmerking. In het verhaal Iwan de tsarenzoon, de vuurvogel en de grijze wolf wordt Iwan er op uitgestuurd om de vuurvogel te vangen. Lukt dit niet, dan hakt zijn vader zijn kop eraf. ‘Je zult maar zo’n vader hebben. Die van jou zal je niet eens knijpen. Laat staan dat hij je kop afhakt’ lezen we vervolgens.
Sandra Klaassen heeft prachtige tekeningen bij de verhalen gemaakt. Ze zijn kleurrijk en stralen een warme, magische sfeer uit. We genieten van elke prent en kunnen er naar blijven kijken.
Lang, heel lang geleden… is niet alleen geschreven voor (beginnende) lezers. Het is tevens een boek om uit voor te lezen. Een aanrader, het verdient een plek in iedere boekenkast!

Meer recensies van Jufelsie

Gesponsord