Mag ik naast je zitten?

Jufelsie 20 september 2019
Wat een mooi verhaal is Mag ik naast je zitten? In dit boek maak je kennis met twee jongens: Ravi en Joe. Beide jongens zitten op de Albert Einstein school. Ravi is met zijn ouders en grootouders van India naar Amerika verhuist. In India was hij een van de populaire jongens en de beste leerling van de school. Vanaf de eerste dag op de Albert Einstein school is het anders. Zijn juf verstaat hem niet goed en wanneer Ravi denkt dat hij iets weet, maakt hij fouten. Zijn klasgenoten lopen om hem heen, zij vinden zijn kleding te netjes en zijn eten vreemd.
Naast Ravi ontmoet je Joe. Dit jaar moet hij zijn vrienden missen. Die zijn allemaal verhuisd. Joe is niet handig en kan niet tegen te veel prikkels. In de klas is hij een eenling en wat ook niet helpt is dat zijn moeder in de kantine van school is komen werken.
Ravi en Joe zitten in groep 7 bij juf Beam. In de groep zit ook Dillon. Een jongen die indruk maakt, populair is bij de meisjes en een grote trots heeft. Wat Ravi niet weet, is dat Dillon een grote pestkop is en het vooral gemunt heeft op Joe. Ravi probeert vrienden met hem te worden, maar Dillon ziet Ravi niet staan.
Wanneer de jongens een opdracht krijgen van juf Beam om een voorwerp mee naar school te nemen dat symbool staat voor wie je bent, ontdekken ze dat ze een gezamenlijke vijand hebben en een missie. Beide jongens willen een eigen plek veroveren…
Mag ik naast je zitten? is een verhaal waarin het onderwerp pesten aan bod komt. Het is herkenbaar en is nog steeds iets wat op scholen gebeurd.
Het boek is verdeeld in vijf delen. Elk deel is een schooldag en heeft een gerecht als titel gekregen. De gerechten worden geserveerd in de schoolkantine, waar weer een connectie gemaakt wordt met de moeder van Joe. Elk deel bestaat uit korte hoofdstukken. Om de beurt komen Ravi en Joe aan het woord en vertellen ze over hoe zij de dag beleven. Ze vertellen over hun gevoelens en over wat ze denken. Daarnaast krijg je een goed beeld over hoe Ravi en Joe over elkaar denken! Kinderen verplaatsen zich in één van de jongens en voelen hun emoties. Het verdriet van Joe en de zoektocht van Ravi op zijn nieuwe school. Vanaf de eerste bladzijde is het boeiend, ik had moeite om het boek weg te leggen. Nieuwsgierig was ik naar het eind. De ontknoping was verrassend. Beide jongens hadden de moed om een bijzonder voorwerp uit te kiezen wat uiteindelijk zorgden voor een eigen plek!
De auteurs hebben in het verhaal Indische woorden gebruikt en ook typische Amerikaanse woorden zie je langskomen. Achterin het boek is een verklarende woordenlijst toegevoegd. Tot slot zijn ook de recepten toegevoegd van een appelcrumble en voor een naan khatais. Twee gerechten die in het verhaal voorkomen en waarvan je thuis kunt genieten!

Ps Dit jaar is de Week Tegen Pesten van 23 tot en met 27 september 2019. Het thema is Wees een held, met elkaar. Een mooi moment om Mag ik naast je zitten? in de bovenbouw onder de aandacht te brengen.

Meer recensies van Jufelsie