Een boek met verhalen, mopjes en gedichtjes in verschillende niveaus

Jufelsie 15 april 2024
Een nieuw groeiboek van de auteur Inge Bergh met een leuke titel Mijn grappige groeiboek. Wat zou er grappig zijn? De titel prikkelt de nieuwsgierigheid bij jonge kinderen. Zij houden van grappige verhaaltjes en moppen.
In een groeiboek staan verhalen en/of versjes op verschillende niveaus. De kinderen beginnen met woorden te lezen op AVI-start niveau en groeien door naar AVI E4.
In Mijn grappige groeiboek gaan we mee op avontuur met de familie Koekoek. Deze familie bestaat uit Bonnie, Bennie, pa en ma Koekoek. Zodra je het boek openslaat maak je kennis met ze. Bonnie is een vrolijke meid en zit in een rolstoel. Bennie is graag lui en vader kookt en bakt een taart. Moeder is niet bezig met het huishouden, zij leest. We zien haar in illustraties veel met een boek in haar hand.
De familie maakt heel wat mee en haalt graag grapjes met elkaar uit. Hun belevenissen zijn in verhaaltjes, moppen en gedichten opgeschreven. Niet alles loopt soepel, er gaat nogal eens wat mis. Om te beginnen ontdekken we dat op de eerste bladzijden in vijf paginagrote illustraties. De kinderen benoemen wat er gebeurt. Zo valt er o.a. een pot verf over vader heen, schenkt moeder melk naast een glas en knijpt Bonnie te hard in de tube tandpasta waardoor Bennie wat in zijn oog krijgt. Hierbij staan mkm-woorden, die de kinderen al snel kunnen lezen nadat de eerste letters zijn aangeboden. Het is het eerste niveau AVI-Start. Vervolgens lezen de kinderen moppen, korte verhalen en strips waarin woorden staan die beginnen en eindigen met twee medeklinkers, een tweeklank hebben zoals ie en de ui of uit meerdere lettergrepen bestaan. Ook worden de zinnen langer.
Van AVI M3 oefen de kinderen met lezen door naar AVI E4. De familie Koekoek speelt hierbij een belangrijke rol. Zij nemen ons mee in hun vrolijke, hilarische avonturen Zo zien we ze samen aan tafel zitten en belandt er een vlieg in de soep. Vader reageert hierop met de opmerking: “Maak je niet druk, Bonnie. Die vlieg eet niet veel hoor!” De kinderen begrijpen de grap en willen door lezen. Met veel humor krijgen we o.a. een kijkje in de klas, gaan we met Bennie en Bonnie naar de markt en ontmoeten we een man een bloedende hand. Er wordt veel gelachen en dat maakt dat kinderen enthousiast verder lezen. Inge heeft gezorgd voor een mooie afwisseling in moppen, korte verhalen, strips en gedichten. Er staan zelfs verhalen in, die kinderen samen kunnen lezen doordat ieder kind een rol op zich neemt. Mijn grappige groeiboek is verdeeld in vijf delen. Elk niveau heeft een kleur. Dit zien we op de voorkant aan de rugzijde. Zo is AVI-start blauw en AVI E3 geel. Met een gekleurd tussenblad in het boek eindigen de verhalen op een niveau en beginnen nieuwe verhalen op het volgende niveau. Ook heeft elk nieuw blok een titel gekregen bijv. Wie kent er een mop? AVI M3. Het onderscheid is duidelijk.
Mijn grappige groeiboek ziet er heel aantrekkelijk uit. Caroline Perrée heeft de familie Koekoek heel vrolijk en kleurrijk getekend. Op de voorkant ontdekken we dat de beide kinderen een -b- op hun shirt hebben staan. Zou dit de eerste letter van hun naam kunnen zijn. Hoe zouden ze dan heten? Iedereen reageert hierop en verschillende jongens – en meisjesnamen passeren de revue. Uiteindelijk maken we kennis met Bonnie en Bennie.
Het boek staat vol met mooie tekeningen, passend bij de mop en/of verhaal. Caroline heeft goed haar best gedaan.

De leuke, vrolijke familie Koekoek,
ontdek je in ‘Mijn grappige groeiboek’
Een mop lezen of verhaal wordt extra leuk,
Je ligt snel met Bonnie en Bennie in een deuk.

Meer recensies van Jufelsie