Muizenmuziek

Jufelsie 25 juli 2020
Wat ben ik blij met dit prentenboek Muizenmuziek van Suzan Overmeer. Er zijn niet veel boeken waarin het thema ‘muziek’ centraal staat. In dit verhaal zien we verschillende muziekinstrumenten en ontdekken we klanken, die als muziek in onze oren klinken.
In een oude notenboom woont Isabel met haar zus Lavinia en twee broertjes, Andre en Wibi. De muizen maken graag muziek en daar genieten de andere dieren van. Isabel houdt ook van avontuur en wandelt graag het bos in. Tijdens haar wandelingen hoort ze klanken die ze nog niet kent. Enthousiast haalt ze haar zus en broertjes erbij. Zij luisteren aandachtig, maar vinden de nieuwe muziek niet speciaal. Wanneer Isabel vier muizen uit de stad ontmoet geeft dat wrijving met Andre, Wibi en Lavinia. Isabel is onder de indruk en ze haalt haar viool op. Samen maken ze muziek en dat verandert de zaak…
Muizenmuziek is een warm verhaal. We maken kennis met vier muizen, waarvan er twee op viool spelen, een op harp en een op piano. Samen met Isabel ontdekken de kinderen nieuwe klanken door goed te luisteren. In het bos horen ze een ‘zingende’ vogel en de ritmische stappen van een groep mieren. Ze worden geprikkeld om te luisteren naar geluiden in hun eigen omgeving.
Grappig is dat de namen Lavinia, Andre, Isabelle en Wibi voornamen zijn van bekende musici: Lavinia Meyer, Andre Rieu, Isabelle v. Keulen en Wibi Soerjadi. Zij bespelen het zelfde instrument overeenkomstig in het boek.
Myriam Berenschot heeft gezorgd voor de illustraties bij het verhaal. Het zijn lieve, stoere tekeningen die zorgen voor een warme sfeer. Emotie speelt hierbij een belangrijke rol. Het is een genot om naar Isabel te kijken en te zien hoe ze geniet van de nieuwe klanken. Bijzonder is de weergave van de schreeuwende muizen. Heel klein in de hoek roept Isabel, dat ze moeten stoppen. Dit maakt bij jonge kinderen indruk.
Tot slot staan achterin het boek enkele muizentips. Heel fijn voor leerkrachten, die niet zo bedreven zijn in het muziekonderwijs.
Met Muizenmuziek gaan alle oren open… welke nieuwe klanken ontdek jij?

Meer recensies van Jufelsie