Lezersrecensie

Vrolijke avonturen met Nadia.

Jufelsie 13 juni 2024
Kijk, zie je dat meisje hoog in de boom op een tak zitten? Dat is Nadia. Ze is vijf jaar en heeft twee papa’s: Joep en Otto. Op haar slaapkamer staat een aquarium. Daar zwemt meneer Rosso in, een goudvis. Samen met haar buurjongetje Joris beleeft Nadia geweldige avonturen. Ze zijn verzameld in een prachtig voorleesboek: Nadia’s nacht van Henrieke Herber.
Zo ga je samen met Nadia op zoek naar Benno, het zwart geitje van buurvrouw Roos, help je meneer van Dam met het aantrekken van zijn steunkousen en bezoek je het theater. Je maakt heksensoep en zoekt schatten op het strand. Een van de mooiste dagen die je beleeft, is het trouwfeest van Otto en Joep. Nadia mag de ringen aangeven. Maar wanneer ze de ringen even op haar jurkje legt, schrikt ze van een geluid… de ringen vallen pardoes in het water. Vinden ze de ringen terug?
Nadia’s nacht is een prachtig voorleesboek met verhalen over alledaagse situaties. Ze zijn herkenbaar en passen in de belevingswereld van jonge kinderen. De gezinssituatie is warm en past in onze cultuur. Inmiddels is het gewoon om twee papa’s of twee mama’s te hebben. Elk verhaal is een avontuur op zich. Mooi om te merken hoe Nadia alles beleeft. Ze droomt regelmatig weg en we mogen haar gedachten volgen. Nadia is een vrolijke meid en dit zien we terug in de verhalen. Leuk om te horen dat ze enkele bijnamen heeft: Naadje-bospaadje of Naadje Marmelaadje. Er zit genoeg spanning in de verhalen. We voelen haar angst wanneer Nadia met haar opa en oma een donker bos in gaat. Vinden ze Benno terug? En hoe komen ze het huis van meneer van Dam binnen, als blijkt dat de sleutel aan de binnenkant nog op de deur zit? Sommige verhalen prikkelen ons. We gaan armhuppelen, maken buiten heksensoep en rijmen met oma en opa mee, wanneer ze naar de twee nieuwe koeien gaan kijken. Wanneer oma een schatkaart vindt, zijn we benieuwd waar en wat de schat is. We volgen het spoor en vinden een stemvork, iets wat de meeste kinderen niet kennen. In de groep bekijken we dit eens goed.
De illustraties zijn van Miriam Bouwens. In zachte kleuren weet ze een warme knusse wereld te creëren. Ze trekken de aandacht en zorgen ervoor dat we het avontuur intens beleven.

Met Nadia’s nacht wordt elk voorleesmomentje een feest.
Bij elk avontuur ben je “aanwezig” geweest.

Meer recensies van Jufelsie

Gesponsord