Net goed!

Jufelsie 25 februari 2024
Het is geweldig. Tjibbe Veldkamp heeft wederom een prachtig prentenboek gemaakt, samen met Rachelle Joy Slingerland: Net goed! In dit verhaal maken we kennis met drie grote monsters. Ze hebben smerige smoelen en een slecht humeur. Wanneer ze drie kleine monsters tegenkomen weten ze wat ze gaan doen… plagen en pakken! Voor de drie kleine monsters komt er hulp uit onverwachte hoek. De woorden van het verhaal gaan de grote monsters plagen. Daar zijn ze niet tegen opgewassen en weten niet wat hen overkomt. Boontje komt om zijn loontje…Net goed!
Monsters hebben aantrekkingskracht. Jonge kinderen zijn er door geboeid. Ze vinden ze fantastisch of zijn er een beetje bang voor. De grote monsters in dit prentenboek, getekend door Rachelle, zijn kleurrijk, zien er woest uit en hebben een brede mond waar we enkele grote tanden in zien. De kleine monsters hebben een lieve, onschuldige uitstraling en geen slechte plannen.
De monsters hebben meteen de aandacht van de kinderen te pakken. Met gezonde spanning wachten zij af wat er gaat gebeuren. Het verhaal heeft een mooie opbouw en een geweldige ‘wending’. In het begin staat de tekst in een wit vlak. Wanneer de grote monsters, de kleine monsters aanvallen grijpt de tekst in en plaagt terug. Daar reageren de grote monsters weer op. Eentje weet een groot gat te maken. Ze vallen er doorheen en pakken de tekst aan. Deze gaat er vandoor en verplaatst zich boven het witte vlak, naar de kleine monsters. De grote monsters worden gestraft. Zij zitten een tijdje gevangen in het witte vlak en kunnen er niet uit. Uiteindelijk zorgt de tekst dat zij berouw krijgen. Wanneer ze beloven wat aardiger te zijn, mogen de grote monsters weer boven komen.
Het idee van het verhaal is een geniale vondst en Rachelle heeft dat in haar illustraties prachtig verwerkt. Elke prent bestaat uit twee delen: een saai wit vlak onder en een sfeervol deel boven. Een bos, waar bomen hun wortels stevig in de grond hebben staan en een beekje dat kabbelt.
Net goed! is een prentenboek geschikt om in iedere groep voor te lezen. Pesten vindt helaas nog steeds plaats. Met dit prentenboek breng je het opnieuw onder de aandacht waarbij de pesters, deze keer een lesje krijgen!

Meer recensies van Jufelsie