Een hartverwarmend verhaal

Jufelsie 02 juli 2022
Wat een mooi en heel herkenbaar verhaal is Oma, mag ik mijn pop terug? van Mark Haayema. Veel kinderen hebben een oma waar ze gezellige dingen meedoen. Spelletjes spelen, een wandelingetje maken of samen gezellig een kopje thee drinken. Oma’s veranderen, ze worden ouder en soms vergeten ze langzaam alledaagse dingen.
Fien gaat elke zondag met haar pop naar oma. Haar oma gaat langzaam achteruit. Op een dag is het zover dat ze moet verhuizen naar een speciaal huis voor vergeetachtige opa’s en oma’s. Oma houdt van Fiens pop. Fien laat de pop bij haar logeren. Maar dan belt oma op… de pop is kwijt. Fien is boos en verdrietig. Waar is haar pop?
Oma, mag ik mijn pop terug? is verhaal over dementie en gebaseerd op Marks ervaringen met en herinneringen aan zijn eigen oma. Hij heeft dit onderwerp heel beeldend voor kinderen beschreven vanuit het meisje Fien. Ze is zes jaar en kinderen herkennen zich in haar. Het is ontroerend hoe ze haar gevoel beschrijft. Haar liefde voor oma spat er vanaf. De tekst is vlot en af en toe grappig. Zo lezen we dat oma’s hoofd een beetje verfrommeld is en lijkt op een rozijntje dat vroeger een druif was! Langzaam lezen we wat er gebeurt wanneer iemand in de naaste omgeving dement is. Het verhaal nodigt uit om met kinderen hier over te praten.
De kleurrijke illustraties zijn van Marius van Dokkum. Prachtige sfeervolle tekeningen met vrolijke details. Zo nemen we een duik met alle opa’s en oma’s in het zwembad en beleven we een wedstrijdje wie als eerste bij de pinguïns is.
Oma, mag ik mijn pop terug? is een prentenboek wat jonge kinderen helpt om te gaan met een oma/opa die lijdt aan dementie.

Meer recensies van Jufelsie