Feest vieren ... voor en met iedereen!

Jufelsie 06 juni 2024
Nine en Mella wonen in een gezellige buurt en zijn broer en zus. Met hun vrienden beleven ze vrolijke avonturen. De vriendengroep is heel divers. Zo hebben Romy en Benthe een lichte huidskleur, zit Mike in een rolstoel, wordt Lin opgevoed door twee vaders en heeft Zoey twee lichte vlekken in haar gezicht. Iedereen ontmoet je, zodra je het boek Nine & Mella – Overal feest openslaat. Alle kinderen staan daar prachtig met een foto afgebeeld.
Nine & Mella – Overal feest is de tweede voorleesbundel geschreven door Ellen Brudet. Eerder verscheen Nine & Mella – Bij ons thuis.
In deze bundel staat het thema: feest centraal. Voor de een zal het feest heel herkenbaar zijn, voor een ander is het een eerste kennismaking.
Nederland is een multiculturele samenleving. Heel fijn dat er aandacht is voor verschillende (culturele) feesten.
Nine en Mella vieren in het park Keti Koti. Een feest dat wordt gevierd omdat Nederland de slavernij heeft afgeschaft. Mella en Mike treden daar, tot ieders verrassing zelfs op.
Wanneer Nine en Mella’s moeder de kinderen mee neemt naar de kade, zien ze een ‘regenboogboot’ varen. Lin en haar papa’s staan voor op het dek. Ze gaan trouwen en de vriendengroep is uitgenodigd voor de bruiloft.
Voor Benthe organiseren ze een Redhead Day en op dierendag verwennen ze hun hond Dyna. Ze vieren Dynadag.
Met Carnaval trekken alle kinderen hun mooiste en gekste kostuums aan. Nine is een echte robot. Alleen haar neef Bas kan niet kiezen uit astronaut, piraat, actieheld of ruimtewezen. Dan gaat er plots een ‘lampje’ bij hem branden en verrast hij zijn vrienden met een knettergek kostuum. Bas is de allesbas!
De familie van Amir doet mee aan de ramadan. Amir nodigt Mella uit om met zijn familie Eid-al-fitr te vieren. Dit feest wordt gevierd aan het einde van de ramadan. Zijn oma kijkt er naar uit. Op de dag van het feest valt oma en komt in het ziekenhuis te liggen. Gelukkig komt Mella met het idee om dan het feest met z’n allen in het ziekenhuis te vieren.
Tot slot wordt het Holi-Phagwa feest gevierd. Meneer Ashok heeft een wedstrijd georganiseerd waarbij het niet gaat om als eerste over de finishlijn te komen. Na het startsignaal begint iedereen te rennen en wordt er flink met poeder gegooid. Op het eind ziet iedereen er gek en mooi uit.
In Nine & Mella – Overal feest zijn zeven losse verhalen gebundeld. Voor in het boek vind je een mooie inhoudsopgave. Nine en Mella zijn twee vrolijke kinderen en nemen iedereen mee op hun avonturen. Vanaf het begin is de betrokkenheid groot. Elk verhaal is mooi van lengte en kun je heel goed voorlezen. De betekenis van de feesten worden goed uitgelegd, zodat je het verhaal niet hoeft te onderbreken. Daarbij versterken de illustraties van Maruga Koops de inhoud. Zij heeft de juiste dingen uit het verhaal gehaald en daarbij een illustratie gemaakt. De prenten zijn kleurrijk en stralen de sfeer van de feesten uit… de gezelligheid van de bruiloft, de saamhorigheid bij Eid-al-fitr en de uitbundigheid bij race. Daarnaast vind je details uit diverse culturen. We bewonderen de verschillende kleurrijke kostuums en het water loopt in onze mond bij het zien van alle lekkere hapjes op Eid-al-fitr. Vanaf groep 4 zijn de verhalen zelfstandig te lezen. Elk verhaal is mooi opgebouwd en tot het eind blijft het boeiend. Waar zijn de ringen, die Lin heeft verloren? Hoe reageert Leo, de hond van Ben of Dyna? of gaat het Eid-al-fitr feest nu wel door zonder oma? De kinderen willen het antwoord weten en blijven geboeid luisteren.
Met Nine & Mella – Overal feest wordt het gezellig in de klas of bij je thuis.
Een boek met verhalen waar ieder kind zich in kan herkennen en helemaal past in onze samenleving. Een feest is gezellig wanneer iedereen mee kan doen en daar zorgen Nine en Mella voor!

Meer recensies van Jufelsie