Kook samen met Meneer de Haas de lekkerste soep

Jufelsie 17 november 2022
Een pan groentesoep op het fornuis… heerlijk. Ieder maakt het op z’n eigen manier. Zo ook Meneer de Haas. Hij stamt uit een voorname hazenfamilie, Lepron genaamd. In het prachtige boek Soep van de haas lezen we hoe hij elk jaar op de eerste dag van de herfst de lekkerste soep ter wereld maakt. Zijn kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen smullen ervan.
Langzaam krijgen anderen te horen dat zijn soep heerlijk is. Van heinde en verre komen ze zijn soep proeven. Iedereen is nieuwsgierig naar het recept. Meneer de Haas vertelt dat zijn recept simpel is. Het is gewoon een soep zoals andere soepen: water, kruiden, groenten en een klein snufje zout. Niemand gelooft hem. Wordt er een geheim ingrediënt aan toegevoegd? Op een morgen opent hij in het bos een fabriek. Nu wordt er dag en nacht soep bereid. Maar of hij hier gelukkig van wordt?
Soep van de haas is een prachtig verhaal voor kinderen die van natuur en/of koken houden. Samen met Meneer de Haas gaan ze de moestuin in. Op een prachtige illustratie, met een kijkje wat er onder de grond te zien is, zijn de verschillende groentes te bewonderen. Op deze manier leren kinderen nieuwe groentes kennen en wordt de woordenschat uitgebreid. Ook is te zien dat de kinderen en kleinkinderen meehelpen. Een leuke uitdaging om samen te kijken wat zij meebrengen. Hierna lezen we wat Meneer de Haas stapje voor stapje doet. Terwijl we luisteren en door het boek bladeren krijgen we zin om zelf de keuken in te gaan om een groentesoep te koken.
In het verhaal passeren de seizoenen en beleven we de dromen van Meneer de Haas. Eerst zijn ze heel romantisch en droomt hij van mooie dingen. Later verdwijnen de koningen, de goden en de kristallen boomgaard. Zijn dromen worden angstiger. Wat is hier de onderliggende oorzaak van? Dit is een mooi uitgangspunt om samen met de groep over te speculeren.
Het verhaal heeft een prachtig eind. Op de eerste dag van de herfst, op 21 september kookt Meneer de Haas weer de lekkerste soep in de ketel die niemand wil.
Bij het verhaal staan sprookjesachtige tekeningen. Zachte kleuren in verschillende tinten zorgen voor warme prenten. Wanneer je alle hazen aan tafel ziet zitten, voel je dat je erbij bent. Wanneer de dromen van meneer de Haas angstiger worden, veranderen ook de kleuren. Ze worden wat feller en je voelt dreiging. Dit zien we meteen veranderen, zodra hij besluit met pensioen te gaan.
Meneer de Haas heeft een leuk extraatje bij het boek toegevoegd: een recept van Aqua cotta, een Toscaanse herderssoep á la Kleinstesoepfabriek. Deze rijk gevulde groentesoep is geïnspireerd op de soep van herders in Toscane en Umbrië. Verzamel alle groente, kruiden en de benodigde eieren en met de groeten van meneer de Haas lukt het vast om deze heerlijke soep te maken.

Meer recensies van Jufelsie