Tekenen... om emoties en gedachten te uiten

Jufelsie 22 juni 2024
Een flinke ruzie op school, thuis of op straat, een pesterijtje of een nare gebeurtenis waar je getuige van bent geweest. Het zijn situaties die gevoelens oproepen. Verdriet, (faal)angst, onzekerheid… het rijtje kunnen we langer maken. Sommige kinderen luchten heel fijn hun hart en praten makkelijk over deze vervelende dingen. Andere kinderen vinden het moeilijker om over hun gevoelens te praten.
Renata Intrabartolo is pedagoog en heeft een tekenboek samengesteld. Het Teken het van je af Boek. Een boek waar je vrij in kan tekenen. Krassen en klodderen mag ook! Zo kan een situatie verwerkt worden , een emotie een plek krijgen of een reactie beeldend uitgezonden worden.
Op verschillende pagina’s staat een kleine tekening of kader. Daarbij staat een korte zin bijv. Soms ben ik bang voor…. of Dit wil ik nooit meer vergeten.
Het boek gebruik je niet dagelijks. Een kind is vrij om het te pakken wanneer het wilt. Het zoekt een pagina uit wat op dat moment past bij haar/zijn emotie. Na het tekenen kan het boek rustig weggelegd worden. De tekening kan een aanleiding zijn voor een gesprek. Een leerkracht of ouder begint voorzichtig te vragen wat het kind heeft getekend, probeert niks te forceren en luistert naar wat het kind vertelt. Hij/zij voelt aan wat het kind nodig heeft. Gevoelens kunnen door het tekenen naar boven komen.
Het Teken het van je af Boek is een persoonlijk boek. Zodra je het openslaat zie je een mooi kader waar het kind een portret van zichzelf in kan tekenen. Op de volgende pagina ontdekt hij een banner met Lieve… en vult hier zijn naam in. Deze pagina’s zijn een warme inleiding. Het kind voelt dat dit boek van hem is. Renata heeft goed nagedacht over verschillende situaties die gevoelens kunnen oproepen. Hier door is het een boek geworden waarin het kind vrij is om een blad te kiezen.
Het Teken het van je af Boek is een mooi middel om de emotie te uiten en kan een ouder en/of leerkracht helpen het kind beter te begrijpen. Om zijn of haar veerkracht te versterken vind je achter in het boek enkele tips.

Meer recensies van Jufelsie