Vlieg mee met de mooiste vogels!

Jufelsie 25 februari 2024
De voorkant van Vogeleiland trekt de aandacht. Prachtige vogels met mooie vleugels vliegen in het rond. Wat is er aan de hand?
De kolibries zijn wanhopig. Er is te weinig eten voor ze. Alle bomen en planten gaan kapot door de mensen. Ook de bijeneters hebben honger, want met de bloemen verdwijnen de bijen. Een van de vogels hoort dan over een eiland zonder mensen, waar de natuur groeit en bloeit.
De vogels wagen het erop en gaan op reis om dit ongerepte paradijs te vinden. Onderweg komen ze verschillende vogels tegen: valken, spechten, flamingo’s …. Ze sluiten aan en verwachtingsvol gaat de zwerm vogels op zoek naar een betere wereld.
Vogeleiland van Peggy Nille is een verhaal dat indruk maakt. Zodra de kinderen het boek openslaan zien ze zes hongerige kolibries vliegen. Deze vogels lichten een tipje van de sluier op. Ze hebben honger en kunnen niet genoeg nectar vinden. De bloemen en vruchten verdwijnen. De mens zorgt niet goed voor de natuur. We volgen de kolibries en ontmoeten diverse vogels. Spechten, vrouwtjeshoppen, paradijsvogels en flamingo’s komen onder andere voorbij. Bij iedere vogelsoort horen we wat ze eten of een bijzonder weetje. De kinderen doen veel kennis op. De valken houden van insecten en kleine zoogdieren. IJsvogels duiken in het water op zoek naar vis en horen we dat babyflamingo’s gewoon wit of grijs zijn. De verschillende vogels hebben het moeilijk en besluiten met de kolibries mee te gaan. De zwerm groeit, op zoek naar het paradijs. Langzaam wordt het duidelijk dat wanneer de mens niks onderneemt, alle vogels straks verdwenen zijn.
Het verhaal wordt in delen verteld. Na elk deel volgt een zoek – of telopdracht. Dit is een leuke uitdaging voor de kinderen. Ze kijken goed naar de bijbehorende illustratie om de oplossing te vinden. De tekeningen zijn paginagroot en helemaal gevuld met pareltjes uit de natuur. Vogels in hun mooiste verenkleed, de kleurigste bloemen, kleine kriebelbeestjes en prachtige vissen in het water. Je blijft kijken en we ontdekken steeds weer iets nieuws. Zoek bijvoorbeeld de 11 boterbloemen of de 4 veldmuizen, die zich hebben verstopt. Wat je mag zoeken wordt met een kleine tekening duidelijk gemaakt.
Achterin het boek vinden we tot slot een mooi overzicht van de kleinste tot de grootste vogel. Een mooie opdracht die hierbij aansluit is om voorwerpen te vinden, die even groot zijn. Een kolibrie is 10 cm. Hoeveel is 10 cm? Geef de kinderen ieder een touwtje van 10 cm wat ze kunnen gebruiken om te meten. Op deze manier krijgen de kinderen inzicht in hoe groot de vogels zijn.

Vlieg mee met de mooiste vogels ter wereld!
Vlieg mee naar Vogeleiland.

Meer recensies van Jufelsie