Lezersrecensie

Een magisch en spannend avontuur!

Jufelsie 17 juni 2024
Eenhoorns zijn magisch. Ze veroveren graag de harten van jonge lezers. Bert weet niet of hij een eenhoorn wil zijn? Wat is daar nou zo leuk aan?
Dan wordt Bert op een dag lastig gevallen door Tsjilp, een kleine vogel. Bert wil niet naar hem luisteren maar Tsjilp houdt vol. Wanneer hij hoort dat er een prinses is ontvoerd, krijgt hij medelijden. Er staat hem iets te doen… de prinses bevrijden.
Bert. Wie wil er nou een eenhoorn zijn? is een avontuurlijk verhaal voor kinderen. Het verhaal is mooi opgebouwd, is spannend en magisch.
Zodra je begint te lezen, word je nieuwsgierigheid geprikkeld. Wat voor een eenhoorn is Bert? Hij heeft blauwe ogen en is bang voor muizen en water. Tijdens het lezen leer je hem beter kennen. Wanneer hij een ninjagoudvis, geklemd tussen twee stenen, in het water ziet, is hij moedig genoeg om hem te redden. Bert maakt kennis met Kai.
Bij het kasteel aangekomen zien Bert en Tsjilp de prins. Hij houdt de prinses gevangen en bezit magische krachten. Zo is de broer van Tsjilp en een lief varkentje betovert tot een grote vogel en een eenhoornzoekzwijn. Spanning alom. Hoe bevrijden ze de prinses? Kan Bert ontsnappen aan het reusachtige zwarte everzwijn? Een plan wordt bedacht. We blijven betrokken en zitten op het puntje van onze stoel wanneer Bert zijn plan uitvoert.
Het verhaal is in hoofdstukken verdeeld. Ze zijn genummerd en hebben een korte, pakkende titel. Verspreid staan prachtige illustraties, getekend door Stephan Pricken. Bert met zijn witte manen, een hoorn op zijn neus en hangende staart trekt de aandacht. We herkennen zijn blik en raden hoe hij zich voelt.
Inmiddels weten we dat eenhoorns magie hebben en Bert verrast ons met zijn watermagie. Het verhaal heeft een open eind. Prinses Flo is gered, Bert is een eenhoorn en Tsjilp vliegt vrolijk rond. Een ding is nog niet opgelost… In het kasteel worden nog dieren vastgehouden, die zijn betoverd. Iemand moet die arme, betoverde dieren redden en de prins stoppen. Gaat dat Bert en Flo lukken. Wellicht maken we dat mee in een volgend avontuur.
Eerst raden we dit boek aan: Bert Wie wil er nou een eenhoorn zijn?

Meer recensies van Jufelsie

Gesponsord