Lezersrecensie
Het idee om van kinderliedjes een verhaal te maken is gewoon schitterend.
Het idee om van kinderliedjes een verhaal te maken is gewoon schitterend. Sommige kinderliedjes krijgen op die manier een andere inkijk en zullen verder in je hoofd blijven hangen. Zo zullen oude, vergeten liedjes een nieuw leven krijgen.
In het bos daar staat een huisje is zo’n liedje. Ik weet niet of men het nog zingt in de kleuterklas, maar ik herinner het me wel vanuit mijn kindertijd. Een aanstekelijk lied, waarbij die jager er als boeman naar voor wordt geschoven.
Maar wat als ….
Wie is die jager en wie is het haasje? Wie is diegene die het haasje binnenlaat?
Daar heeft Inge Bergh wel een antwoord op in het nieuwe verhaal dat zij schreef. Ik hoorde er haar met heel veel gevoel over praten toen we elkaar zagen in Boektopia. Het plezier dat ze in het schrijven heeft gehad van dit verhaal, vertaalde haar lichaamstaal helemaal voor mij. Ze heeft me toen zo nieuwsgierig gemaakt. En ze heeft die lachprikkel zowaar doorgegeven toen ik het las en nadien voorlas aan de kinderen van het tweede leerjaar. Ze is in haar opzet helemaal geslaagd. Ze lagen gewoon plat. Ik hoor ze zelfs nog bulderen als ik eraan denk.
Al vanop die prachtige cover kan je het witte haasje terug vinden. Nog geen knooppunt met de titel, maar voor zij die het verhaal niet kennen, wordt de nieuwsgierigheid al onmiddellijk gewekt. Bij mijn vraag over wie zal het verhaal gaan verwijzen ze onmiddellijk naar het witte konijntje. Volgens sommige ziet hij er erg nieuwsgierig uit. Natuurlijk zien ze het huisje in het bos en ….juf, Juf … er staat ook iemand voor het raam. Hij zwaait precies.
Eenmaal binnenin het boek vinden we een QR code, waardoor je het liedje kan horen die gezongen wordt door de Appelmoesband. Herkenning bij sommigen, voor anderen is het een eerste kennismaking, maar als de band bijna op zijn einde is, gingen er al heel wat kinderen meezingen. En dan hadden ze het verhaal nog niet gezien en gehoord.
Maar de toon was onmiddellijk gezet. Prachtige, kleurrijke illustraties van Eva Roelens komen tot leven doorheen het boek. Emoties worden nog wat uitvergroot en geven de voorlezer de kans om die gevoelens met de luisteraars te delen. Reacties van de kinderen zullen zeker naar voor komen. Ik heb er poppenkast gevoelens bij. Actie, reactie en heel wat lachende en over de grond rollende kinderen. ( En dit heb ik niet uit mijn duim gezogen. Dit was echt zo, toen ik het verhaal in mijn klas voorlas.)
Als je zelf leest, voel je dat die illustraties het verhaal sterker maken. Door bepaalde herhalingen zullen de kinderen de hardcover snel zelf kunnen gaan lezen en herlezen.
Boeken die ik in mijn klas betrek bij één of andere thema, stoppen niet na het verhaal. Ik probeer die altijd nog te verwerken in één of andere opdracht. En die krijg je hier in deze reeks er gewoon bij! Zowel taal-, teken,- reken-, kook- en beweegopdrachten kan je achteraan het boek terug vinden. Ik ben nieuwsgierig welke opdracht jij de leukste vindt?
Ideaal boek voor tijdens de vakanties of in de klas. Heb jij er al eentje uit deze serie van Inge Bergh gelezen?
In het bos daar staat een huisje is zo’n liedje. Ik weet niet of men het nog zingt in de kleuterklas, maar ik herinner het me wel vanuit mijn kindertijd. Een aanstekelijk lied, waarbij die jager er als boeman naar voor wordt geschoven.
Maar wat als ….
Wie is die jager en wie is het haasje? Wie is diegene die het haasje binnenlaat?
Daar heeft Inge Bergh wel een antwoord op in het nieuwe verhaal dat zij schreef. Ik hoorde er haar met heel veel gevoel over praten toen we elkaar zagen in Boektopia. Het plezier dat ze in het schrijven heeft gehad van dit verhaal, vertaalde haar lichaamstaal helemaal voor mij. Ze heeft me toen zo nieuwsgierig gemaakt. En ze heeft die lachprikkel zowaar doorgegeven toen ik het las en nadien voorlas aan de kinderen van het tweede leerjaar. Ze is in haar opzet helemaal geslaagd. Ze lagen gewoon plat. Ik hoor ze zelfs nog bulderen als ik eraan denk.
Al vanop die prachtige cover kan je het witte haasje terug vinden. Nog geen knooppunt met de titel, maar voor zij die het verhaal niet kennen, wordt de nieuwsgierigheid al onmiddellijk gewekt. Bij mijn vraag over wie zal het verhaal gaan verwijzen ze onmiddellijk naar het witte konijntje. Volgens sommige ziet hij er erg nieuwsgierig uit. Natuurlijk zien ze het huisje in het bos en ….juf, Juf … er staat ook iemand voor het raam. Hij zwaait precies.
Eenmaal binnenin het boek vinden we een QR code, waardoor je het liedje kan horen die gezongen wordt door de Appelmoesband. Herkenning bij sommigen, voor anderen is het een eerste kennismaking, maar als de band bijna op zijn einde is, gingen er al heel wat kinderen meezingen. En dan hadden ze het verhaal nog niet gezien en gehoord.
Maar de toon was onmiddellijk gezet. Prachtige, kleurrijke illustraties van Eva Roelens komen tot leven doorheen het boek. Emoties worden nog wat uitvergroot en geven de voorlezer de kans om die gevoelens met de luisteraars te delen. Reacties van de kinderen zullen zeker naar voor komen. Ik heb er poppenkast gevoelens bij. Actie, reactie en heel wat lachende en over de grond rollende kinderen. ( En dit heb ik niet uit mijn duim gezogen. Dit was echt zo, toen ik het verhaal in mijn klas voorlas.)
Als je zelf leest, voel je dat die illustraties het verhaal sterker maken. Door bepaalde herhalingen zullen de kinderen de hardcover snel zelf kunnen gaan lezen en herlezen.
Boeken die ik in mijn klas betrek bij één of andere thema, stoppen niet na het verhaal. Ik probeer die altijd nog te verwerken in één of andere opdracht. En die krijg je hier in deze reeks er gewoon bij! Zowel taal-, teken,- reken-, kook- en beweegopdrachten kan je achteraan het boek terug vinden. Ik ben nieuwsgierig welke opdracht jij de leukste vindt?
Ideaal boek voor tijdens de vakanties of in de klas. Heb jij er al eentje uit deze serie van Inge Bergh gelezen?
1
Reageer op deze recensie