Lekker lezen met Smoef

jufveronique 25 september 2023
Superlief verhaal over de puppy Smoef opgebouwd in AVI-niveau’s. De AVI’s beginnen van E3 en gaan tot E7.
Het is de uitdaging die me zo aantrekt. Leesplezier staat sowieso bij mij voorop en als kinderen een welbepaald boek willen lezen, laat ik het ze altijd proberen. Bij Lekker leren lezen met Smoef kunnen ze groeien. De kinderen krijgen eerst de kans om alleen te gaan lezen. Maar van zodra ze aangeven dat het wat moeilijker gaat, kan je samen gaan lezen of verder voorlezen.
Het eerste waar ze op af gaan is natuurlijk de cover. Het aaibaarheidsniveau van deze kaft ligt dan natuurlijk zeer hoog. Kijk naar die puppy-ogen en je bent meteen verkocht. De gekleurde illustraties van Ann-Sophie D’Hollander kan je doorheen het boek verder laten dromen van een eigen puppy. Want dromen heel wat kinderen hier niet van?
De korte hoofdstukken worden steeds van een nieuwe titel voorzien. Het verhaal loopt verder waardoor je de aandacht volledig naar hen toetrekt. De nieuwsgierigheid wordt gewekt en ik ben er zeker van dat ze gewoon willen doorlezen.
Ook voor jongere kinderen is dit een leuk voorleesverhaal. Met hier en daar wel een woord die misschien extra uitleg zal nodig hebben, maar die de woordenschat vooral gaat verrijken.
In het boek blijft de puppy ook geen kleine hond, maar hij groeit mee met de lezer. Alle positieve maar ook minder leuke kantjes om een puppy in huis te nemen en ervoor te zorgen komen aan bod. Dus ook super om te gaan lezen voor je de grote stap zet om zelf een hond in huis te nemen.
Prachtige thema’s zoals vriendschap, zorgen voor een puppy ,… maar ook hilarische situaties en mindere veilige momenten doen kinderen zeker nadenken bij de avonturen die Smoef in deze hardcover beleefd.
Lekker leren lezen met Smoef is een boekje die zeker meerdere keren uit die boekenkast zal gehaald worden. Zou Smoef nog meer avonturen gaan beleven?

Meer recensies van jufveronique