Olaf

jufveronique 29 oktober 2023
Mijn nieuwsgierigheid naar nieuwe kinderenboeken is nog steeds heel groot. Geprikkeld worden door schrijvers, waar ik nog niks van gelezen heb, love it! Dus helemaal blij en enthousiast dat ik de vraag kreeg om met deze blogtour mee te doen.
Een cover die me helemaal inpalmt door de kleurkeuze en de spanning die hij uitstraalt. Geplooide armen en benen van Olaf bij het gevaar die eraan komt . En toch in mijn achterhoofd ook hopen dat die tak niet breekt waar hij aan bengelt. Ook nieuwsgierig geworden? Laat je gewoon mee glijden met het avontuur van Olaf.

Net zoals andere jaren mag Olaf zijn vakantie starten met een logeerweekje bij zijn oma en opa. Maar zelf heeft hij er dit jaar niet zoveel zin in. Niet alleen omdat hij ouder wordt, maar ook omdat oma steeds vaker in de war is. Laatst leek ze hem zelfs precies niet meer te herkennen. Hij hoort dat ook zijn ouders stil over oma praten, maar zelf snapt hij er niet veel van. De geluiden die oma hoort, lijkt hij zelf ook wel te horen. Hoe raar is dit allemaal? Gelukkig had hij plannen om een weekje op zichzelf te zijn. Hij wou tijdens zijn bezoek, een ondergrondse hut bouwen. Vorig jaar had hij van opa een pioniersschep gekregen. En het was precies voorbestemd om hem daar bij zijn graafwerken te helpen. Tijdens het graven, ontdekt hij een luik. En als het zakmes, een geschenk dat hij van oma had gekregen toen hij aankwam, een sleutel blijkt te zijn om dat luik te openen, dan wordt alles nog ingewikkelder. Hij is ook niet alleen in die tunnel. Bijzondere wezentjes helpen hem bij zijn zoektocht en beloven hem een beloning als hij de zeven opdrachten die achter de zeven deuren schuilt, tot een goed einde kan brengen.

Een avontuurlijk verhaal waarbij heel wat kinderen zullen smullen. Spanning wordt stapsgewijs opgebouwd, maar niet te, zodat jongere kinderen er geen nachtmerries van krijgen. De hoofdstukken zijn niet te lang en starten steeds met een rode titel, waardoor je er zeker niet overheen leest. Die titels maken steeds een deurtje open om kinderen mee te geven, waar het stuk zal over gaan. Het zijn vlot lezende stukjes die je snel van het ene hoofdstuk naar het andere brengen. Geen hardcover voor startende lezertjes, maar de aangegeven leeftijd van 9+ is zeker haalbaar.
De prachtige, kleurrijke illustraties van Tom Beijering geven de lezertjes de kans om tussen het lezen door even bij te komen en om dan rustig over te gaan naar het vervolg van het verhaal. Een zwaar thema zoals dementie wordt op een mooie en zachte manier overgebracht. Kinderen met dementerende grootouders zullen via deze weg, aanspreekpunten hebben om een gesprek hierover te beginnen.
Rob Stoker heeft een prachtig debuut als jeugdschrijver gerealiseerd vast. Ik hou jullie op de hoogte wat onze kinderen ervan vinden.

Meer recensies van jufveronique