Wat is goed en wat is fout?

Juul 12 september 2019
Een ding is duidelijk na het lezen van dit boek: je hebt geen idee meer wat goed en wat fout is. Wie goed en wie fout is. Voor alle kanten is iets ter verdediging te zeggen.

Je beleeft het verhaal vanuit het perspectief van Eden Lumas, een Nederlander die aan de kant van de Duitsers heeft gevochten. Maakt dat hem een slecht mens? Nee, tenminste, na het lezen van dit boek kan ik dit niet meer zo zwart-wit zien. Ja hij was een nazi, maar hij is ook een mens van vlees en bloed.

En dan de Joodse mensen in het verhaal. Zijn zij automatisch de “goeden”? Ook dat durf ik na dit boek niet meer zo zwart-wit te beweren. Want ook daar gebeuren nare en slechte dingen.

Het boek is doordrenkt met historische figuren. Uiteraard uit de Tweede Wereldoorlog. Maar bijvoorbeeld ook Eva Peron, en in veel mindere mate haar man Juan, al komt ook hij voorbij.

Ik heb het boek lang laten liggen. Altijd was er weer een reden om een ander boek te pakken. Maar dit is onterecht. Het is een boek dat je meesleurt en je bij je keel grijpt en niet meer loslaat tot het uit is. Mijn oordeel: GOED

Meer recensies van Juul