Een donders goed debuut dat snakt naar meer!

Karin BooksWithBooks 06 december 2023
‘Hildur’ valt onder het genre Nordic Blue: Een combinatie van een goed gemaakte misdaadthriller en karakter gedreven relatiedrama met een vleugje folkloristische mystiek.

De Finse Satu Rämö verhuisde twintig jaar geleden als uitwisselingsstudent naar IJsland om er de IJslandse taal te studeren en is nooit meer weggegaan. ‘Hildur’ is haar debuut als thrillerauteur en is het eerste deel van een trilogie over deze rechercheur. Hiervoor schreef ze enkele non-fictieboeken, een reisgids en een breiboek met dertien authentieke IJslandse designs. Het gegeven uitwisselingsstudent en het breien laat ze op een wel heel originele manier terugkomen in haar verhaal.

Een afgelegen fjord
Meerdere slachtoffers
Een nieuwe zaak voor
rechercheur Hildur.

Het verhaal start in de zestiende eeuw en springt daarna naar 1994 waar we lezen over de verdwijning van 2 zusjes. Een proloog die eindigt met een serieuze cliffhanger. Wat is er met deze zusjes gebeurt?

Dan maakt Rämö een sprong naar het heden waar we kennismaken met Hildur. Na haar studies in Reykjavik – waar ze fungeerde als contactpersoon tussen de politie en kinderbescherming – keerde ze terug naar haar geboorteplaats Ísafjörður, de hoofdstad van de IJslandse regio Westfjorden. Zij is er rechercheur in. Naast het politiewerk – samen met hoofdcommissaris Elísabet Baldursdóttier, kortweg Beta - kan ze zich ook hier bezighouden met de eenheid Vermiste kinderen.

De Fin Jakob Johanson gaat - in het kader van een uitwisselingsprogramma - aan het werk als stagiaire-agent in het afgelegen Ísafjörður en wordt zo aan Hildur gekoppeld. Hoewel Jakob een man is die zijn rust vindt in het breien van IJslandse truien en Hildur met onder andere surfen haar hoofd leeg maakt, klikt het tussen die twee.

Als bij een lawine een dode man gevonden wordt, blijkt deze te zijn vermoord. Er volgen nog meer doden. Een verband vinden tussen die moorden blijkt voor Hildur en Jakob dé grote uitdaging. Zeker als duidelijk wordt dat alles teruggaat naar een onopgeloste case en dat de doden op het eerste gezicht geen onderliggende banden hebben. Ondertussen worden de geheimen die Hildur met zich meedraagt mondjesmaat prijsgegeven, maar ook Jakob heeft zo zijn redenen om voor het afgelegen Ísafjörður te kiezen. Een boek met meerdere verhaallijnen, want ook de verdwijning van de twee zusjes laat Hildur niet los. Tussendoor lees je ook nog eens de hersenspinsels van de dader.

‘Hildur’ is een typische IJslandse thriller. Hij gaat traag en i love it! Het duurt een hele tijd voor de eerste dode gevonden wordt, maar tegen die tijd heb je uitgebreid kennis gemaakt met de hoofdpersonages en de omgeving. Het mooie aan dit genre is de diepgang, zowel van de karakters als de contreien. Het wordt tot in de puntjes beschreven. Vooral het desolate in de winterse Westfjorden wordt fantastisch neergezet. Het is absoluut niet moeilijk om je in te leven in dit stukje IJsland. Gezien IJsland in mijn hart zit – we zijn er ettelijke keren geweest - voelde dit alles als ‘thuiskomen’.

Dit verhaal lees je niet, maar wordt je door de auteur verteld. Mooi, realistisch en vlot geschreven. Het zakt op geen enkel moment in en hoewel het tot de plot wachten is op het totaalplaatje, blijft het boeien. Nou ja, totaalplaatje? Rämö laat je met nog genoeg vragen achter voor de volgende twee delen. Ik kijk dan ook vol verwachting uit naar Rosa & Björk en Jakob, deel twee en drie in de trilogie.

Meer recensies van Karin BooksWithBooks