Genoten van de eerste tot de laatste bladzijde !

Na haar scheiding keert Georgia terug naar haar roots. In het huis van haar overleden overgrootmoeder Scarlett Stanton hoopt zij rust en zichzelf terug te vinden.

Georgia’s overgrootmoeder was een literair icoon. Toch is er één boek dat ze niet heeft afgemaakt voor haar dood. Het onafgewerkt manuscript voor de roman zal - in samenspraak met de uitgever – afgewerkt worden door bestsellerauteur Noah Harrison. Het is de bedoeling dat hij dit samen met Georgia doet. Terwijl tussen hen de vonken knetteren, blijken hun ideeën - in verband met de plot – helaas mijlenver uit elkaar te liggen.

Dit boek heeft twee verhaallijnen. Enerzijds zijn we in het heden waar we zowel Georgia als Noah volgen. Anderzijds gaan we terug naar de tweede wereldoorlog waar we het verhaal van Scarlett en Jameson lezen. In de verleden-verhaallijn lezen we fragmenten uit de brieven die Scarlett en Jameson elkaar schreven. Een verhaal dat afgemaakt moet worden.

Wat is dit boek goed opgebouwd. Door heden en verleden in elkaar te laten overvloeien krijg je een mooi beeld van wat zich heeft afgespeeld in de oorlog. Yarros omschrijft die tijdgeest zo boeiend en authentiek dat het geen enkel probleem is om als lezer de omschakeling naar de jaren ’40 te maken. Hoe ze liefde in tijden van oorlog weergeeft is zo intens dat het je bij de keel grijpt. Maar tegelijkertijd weet ze ook die uitzichtloosheid goed neer te zetten. Het is altijd weer de vraag of Jameson – die piloot is - ongeschonden van een missie terugkeert. Het kruipt onder je huid. Het raakt je emotioneel!

Daarnaast weet de auteur feilloos te schakelen naar het heden. Hoewel deze verhaallijn ietwat cliché verloopt, neemt het je toch op sleeptouw. Dit komt vooral omdat Yarros zo beeldend schrijft dat je er als lezer middenin zit. Haar karakters zijn zo uitgediept en neergezet dat het mensen van vlees en bloed worden. Met de nodige humor houdt ze het luchtig, maar de onderliggende boodschap is erg duidelijk: alles draait om liefde, vertrouwen en begrip.

De brieven die Georgia en Noah vinden laten - zowel hen als de lezer - zien en begrijpen waarom deze laatste roman nooit afgemaakt is. Over een plottwist gesproken!

Wat heb ik genoten van dit boek. Het is meeslepend, intens, humoristisch, liefdevol… en verrassend. Rebecca Yarros heeft mij verschillende keren beduusd achtergelaten. Volgens mij een aanrader!

Een verhaal dat dagen nadien nog nazindert kan niet anders dan de vijf volle sterren krijgen.

Meer recensies van Karin BooksWithBooks