Met vlotte pen geschreven, maar anders dan verwacht

Karin BooksWithBooks 06 september 2023
Chip en Tilda hebben twee dochters - Darley en Georgiana - en een schoondochter, Sasha. De dochters zijn in rijkdom opgegroeid, waardoor hun sociale leven zich altijd in die kringen heeft afgespeeld. Het familiekapitaal zorgt voor een kromme verstandhouding binnen de familie waar weinig ruimte is voor echte communicatie. Iedereen gaat daar op zijn manier mee om. Van elkaars geheimen of problemen zijn ze niet op de hoogte.

Darley is een thuisblijfmoeder en heeft – toen ze met Malcom trouwde - afstand gedaan van haar trustfonds. Ze heeft een fijn gezinnetje, een liefhebbende man, maar als hij zijn baan kwijtraakt, beseft ze pas wat de financiële gevolgen daarvan kunnen zijn.

Georgiana – de jongste - heeft een baan bij een non-profit. Zij heeft een ‘geheime’ relatie met een collega. Als ze ontdekt dat hij getrouwd is en ook nog steeds verliefd is op zijn vrouw, valt haar wereldje in duigen. Ze moet opzoek naar zichzelf.

Sasha is getrouwd met Cord, de zoon van Chip en Tilde. Omdat ze uit de middenklasse komt, is zij het buitenbeentje. Wat ze ook doet of probeert, ze slaagt er niet in opgenomen te worden in de familie. Dat ze samen met Cord in het ouderlijke – foeilelijke, overvolle – huis woont, werkt ook niet echt mee.

Ondanks dat het verhaal verteld wordt vanuit de drie (schoon)dochters is er weinig diepgang en blijft de uitwerking van het geheel vrij oppervlakkig. Dat is best jammer, want net door meerdere verhaallijnen kan er spanning opgebouwd worden, zodat je dit als lezer ook mee ervaart en voeling krijgt met de personages – of toch met één van hen. Nu voelt het dubbel. Jackson laat uitschijnen dat er ‘iets’ staat te gebeuren, maar het verhaal kabbelt verder en gebeurt er ‘niets’. Daardoor had ik weinig binding met wie dan ook.

‘Pineapple street’ gaat over de upper class, hun rijkdom en het daarmee gepaarde materialisme. Toch was het absoluut geen opgave dit boek te lezen. Jackson heeft een vlotte pen, schrijft toegankelijk en attractief. Bovendien weet ze de emoties en de onderlinge relaties goed neer te zetten.

Helaas bleek deze roman toch niet helemaal te zijn wat ik ervan verwacht had. Ik heb niet het gevoel een volwaardig verhaal te hebben gelezen, maar eerder flarden uit een dagboek aangevuld met alledaagse gebeurtenissen en ‘beslommeringen’.

Meer recensies van Karin BooksWithBooks