Ik las precies een film !

Dit is een boek dat onmogelijk weg te leggen is.
Ik las het in één ruk uit!

De Canadese Elyse Friedman is schrijver, scenarist, dichter en toneelschrijver. Ze schrijft met aandacht voor de plot, met een bijzonder gebruik van perspectieven. Na het lezen van ‘De opportunist’ is het niet verwonderlijk dat deze verfilmd wordt voor Netflix.

Jaren geleden heeft Alana gebroken met haar steenrijke familie. Als ze van haar broers hoort dat hun vader zich verloofd heeft met Kelly - zijn verpleegster die achtenveertig jaar jonger is – doet dit haar weinig. Als alleenstaande moeder heeft ze wel andere zaken aan haar hoofd dan zich druk te maken over een ‘golddigger’ die uit zou zijn op het familiefortuin.

Tot er een uitnodiging voor de huwelijksplechtigheid in de bus valt en niet veel later haar broer Martin bij haar op de stoep staat. Koste wat kost moet het huwelijk tegengehouden worden. Als Martin haar een mooi voorstel doet besluit ze toch af te reizen naar het landgoed van haar vader.

Een familiedrama waar het draait om geld, macht en hebzucht. Het spel wordt gespeeld en je valt van de ene verbazing in de andere. Je denkt het te weten, te doorzien, maar niets is wat het lijkt. Omdat Friedman mondjesmaat het verleden prijsgeeft swingen de verrassingseffecten de pan uit. Er worden geheimen blootgelegd waardoor het verhaal een diepere, ongenadige betekenis krijgt. Stilaan begrijp je waarom Alana gebroken heeft met haar vader en familie.

Indrukwekkend wat Friedman neergezet heeft. Misschien is niet alles even aannemelijk, maar dit weegt niet op tegen het totaalplaatje. Friedman schrijft beeldend met gevoel voor humor. Haar personages komen tot leven. Ze zijn degelijk uitgediept, de schrijfstijl is vlot en de vele plotwendingen zorgen voor de nodige snelheid en geladenheid. De opbouw van deze roman staat bol van de intriges en is een excellente mix van mysterie en geheimzinnigheid. Hij blijft boeien! Ik las precies een film. Een aanrader ! 4.5 ster

Meer recensies van Karin BooksWithBooks