Onderstroom - Linda Jansma

Karin Kempenk 08 april 2024
“Onderstoom” van Linda Jansma neemt ons mee in het leven van Hester, een gescheiden moeder en trotse eigenaresse van een zeilschool. Haar jongste dochter, Insa, werd twee jaar geleden vermoord, en de dader is nooit gevonden. Deze tragische gebeurtenis dreef Hesters man uit het gezin, waardoor ze nu alleen achterblijft met haar twee kinderen en de zeilschool.
Na een periode van rouw begint het leven langzaam weer kleur te krijgen. De zeilcursussen zijn volgeboekt, en Hester vindt voorzichtig haar weg terug naar geluk. Maar dan staat de politie plotseling voor de deur van haar zeilschool. Het meisje dat dood is aangetroffen bij het Slotermeer blijkt een oude cursist van Hesters school te zijn. Is er een verband met de dood van Insa? Is haar moordenaar teruggekeerd?
Het verhaal ontvouwt zich voornamelijk vanuit Hesters perspectief, maar af en toe krijgen we ook een inkijkje in het leven van Timo, het ex-vriendje van Insa. Timo draagt een geheim met zich mee. Daarnaast worden we via cursief gedrukte passages meegenomen naar het verleden, waarin we ontdekken wie Insa was als kind. Dit geeft het boek een extra dimensie en laat het personage Insa echt tot leven komen.
Linda Jansma hanteert een levendige, aangrijpende en spannende schrijfstijl die je als lezer meteen het verhaal intrekt. Je voelt de spanning en wilt niets liever dan verder lezen. Kortom, een heerlijke en meeslepende thriller !

Meer recensies van Karin Kempenk