Zonder gezicht - Robert Bryndza

Karin Kempenk 17 april 2024
“Zonder gezicht” van Robert Bryndza, is het eerste boek waarin we kennismaken met Kate Marshall. Het verhaal begint 15 jaar geleden met het onderzoek naar de seriemoordenaar, bekend als de Kannibaal van Nine Elms. Kate slaagt erin de moordenaar te ontmaskeren, maar dit kost haar haar baan bij de politie. 15 jaar later worstelt ze nog steeds met de gevolgen. Ze is nu werkzaam als docent criminologie aan de universiteit van Ashdean. Kate wordt benaderd om een onopgeloste zaak te onderzoeken die mogelijk verband houdt met de Kannibaal. Tegelijkertijd wordt er een jong meisje gevonden dat op dezelfde wijze is vermoord als de slachtoffers van de Kannibaal. Samen met haar assistent Tristan onderzoekt Kate de onopgeloste zaak en de copycat-moorden. Lukt het Kate de onopgeloste zaak op te lossen? Wie is verantwoordelijk voor de copycat-moorden?
Robert Bryndza zet een krachtige opening neer in het boek. Echter, het plot ontvouwt zich op een voorspelbare manier, zonder verrassende wendingen of onverwachte gebeurtenissen. Dit resulteert in een vertraging van het tempo en sommige hoofdstukken kunnen hierdoor langdradig aanvoelen. Desondanks slaagt hij erin om de gebeurtenissen levendig te verwoorden en het personage van Kate krijgt al snel veel diepgang.
Persoonlijk vond ik het een gemiste kans dat de identiteit van de copycat op een bepaald moment duidelijk wordt, ook al is dit niet bij naam. Dit haalt een deel van de spanning weg, omdat je als lezer niet meer actief hoeft mee te speuren naar de mogelijke dader, maar enkel doorleest. Een prima thriller, vooral als je niet houdt van een ingewikkeld verhaal.

Meer recensies van Karin Kempenk