Vertel mij wat - Anne West

Karin Kempenk 30 april 2024
“Vertel mij wat” van Anne West is een heerlijke feelgoodroman met thema’s die momenteel erg actueel zijn. Het boek verweeft op mooie wijze de invloed van social media, pesten en #MeToo.
Het verhaal speelt zich af in Deventer, waar Juul op de bovenverdieping van het boekencafé van haar vriendin Lauren woont. Lauren is de schrijfster van geweldige romans, maar schrijft onder het pseudoniem Evita Victoria. Juul zelf houdt absoluut niet van in de spotlight staan en blijft liever anoniem. Haar uitgever wil echter meer naamsbekendheid genereren, iets waar Juul nog niet aan toe is. Ondertussen loopt haar liefdesleven ook niet op rolletjes.
Ids, een cabaretier, bevindt zich in een moeilijke periode door een fout van zijn partner. Zijn leven staat op zijn kop en hij moet noodgedwongen terugkeren naar zijn geboortestad Deventer. Aan de mooie IJssel komen Juul en Ids elkaar voor het eerst tegen. Kunnen ze hun dromen waarmaken? En zijn ze bereid om hun gevoelens voor elkaar toe te laten?
Anne West heeft de personages in dit boek prachtig uitgewerkt. Vooral Juul, die aanvankelijk een onzekere vrouw is met een pestverleden, groeit gedurende het verhaal. Ze leert meer van zichzelf te houden en kruipt uit haar schulp. Subtiel worden er inkijkjes gegeven in Juuls verleden, waardoor je als lezer nieuwsgierig blijft en wilt weten hoe alles precies in elkaar zit. Na het lezen van de proloog vraag je je al af, wat is er gebeurd tussen Juul en Ids?
Ook super leuk is dat het verhaal zich afspeelt in Deventer, een stad die mij niet onbekend is. Mooi hoe details uit deze stad verwerkt zijn in het verhaal.
Geweldig gedaan! Dit boek is absoluut een aanrader.

Meer recensies van Karin Kempenk