Een spannend boek, waarin het thrillerplot ondergeschikt lijkt aan de culturele informatie

Op de zwarte cover een rode afbeelding waarbij het me in eerste instantie niet duidelijk was wat er nu eigenlijk zichtbaar was. Lopende het verhaal komt daar wel duidelijkheid over en blijkt de cover goed te passen. De vermelding van een andere auteur op de cover zegt me altijd weinig, zou deze het bezoek echt gelezen hebben of betaald zijn voor zijn naam?
Het hoofdstuk waar Bennet Liever het bloed mee opent neemt de lezer een flink eind mee terug in de tijd, naar 1863 om precies te zijn. Later wordt duidelijk wat zich hier precies afspeelt maar in eerste instantie leer je als lezer gelijk iets over de methoden die vroeger werden gebruikt om foto’s te maken.
De sprong in de tijd naar 160 jaar later zorgt dat je als lezer kennis kan maken met Hana, Maori vanuit haar roots en werkzaam als inspecteur bij de politie. Ze heeft zich opgewerkt na haar opleiding en werkt nu als inspecteur onder commissaris Jaye, haar ex en de vader van hun dochter Addison. Wanneer zij een video ontvangt die duidt op een overleden persoon kan ze niet anders dan, samen met haar collega Stan, gaan onderzoeken wat er speelt. Het blijkt een georganiseerde crimescene, waar Hana haar onderzoekskwaliteiten direct in moet zetten. De samenhang die er blijkt te zijn met de Maori dwingt Hana om haar verleden onder ogen te zien, waarbij ook de relatie met haar dochter hierdoor onder druk komt te staan. De ontwikkeling die Hana doormaakt is intrigerend en maakt dit een personage dat zeker nog terug kan komen in volgende boeken van Bennet.
Bennet creëerde een boek waarin je als lezer veel leert over Nieuw Zeeland, de Maori en de Maorigebruiken. Bij momenten lijkt het verstrekken van deze informatie het plot wat te overschaduwen en dat is, voor een thriller, wel jammer. Toch zorgt het er wel voor dat je je als lezer in Nieuw-Zeeland kan wanen en weten zijn briljante omschrijvingen van de omgeving het boek tot leven te brengen.
De spanningsboog is passend bij een spannende roman, niet bij een thriller, waarbij vooral de laatste 50 pagina’s zo zijn geschreven dat je als lezer het boek niet meer weg wil leggen. Na een kabbelende start neemt de spanning wel wat toe, echter het achterhalen van informatie over de dader door Hana maakt een en ander wel wat voorspelbaarder. Liever het bloed is een aanrader voor de lezer van spannende boeken die ook graag meer wil weten over Nieuw-Zeeland en de Maori.

Meer recensies van Karina Hoekerswever - Hanegraaf