Mooi debuut

karinleestkobo 11 april 2024
’Frank Peters zijn boeken verweven zijn interesse in kunst, wetenschap en cultuur tot meeslepende verhalen.’
Die interesses komen duidelijk terug in ‘Het meisje bij het venster’.
Het grootse gedeelte van het boek lees je mee met hoofdpersoon Rik Wolters, een amateur genealoog die wat eenzaam is en regelmatig iets teveel drinkt. Rik spreekt je als lezer soms letterlijk aan waardoor je het idee hebt naast hem op de bank te zitten terwijl je dit boek leest.
Andere delen nemen je mee terug naar het verleden, naar de tijd van Vermeer. Frank Peters weet deze hoofdstukken zo te beschrijven dat je een mooi beeld krijgt van het leven van toen.
Dan zijn er ook nog hoofdstukken die vanuit het perspectief van heel iemand anders zijn geschreven. Dit werkt soms wat verwarrend, wie is dit personage en wat heeft het met het verhaal te maken? Die verwarring duurde steeds niet lang. Het zorgde ervoor dat ik geconcentreerd bleef lezen en Peters weet alle verhaallijnen mooi met elkaar te verbinden en losse eindjes af te ronden.
Nou ja, er is nog 1 los eindje helemaal in het laatste hoofdstuk… maar die geeft een mooie aanzet tot het volgende deel in deze serie.
Met ‘Het meisje bij het venster’ heeft Frank Peters een boeiend debuut neergezet waarin kunst, geschiedenis en mysterie mooi gecombineerd zijn met een beeldende, fijn te lezen schrijfstijl. Ik kijk uit naar het volgende deel.

Meer recensies van karinleestkobo