Een tragische afloop

Lukas' moeder gaat trouwen. Na de dood van zijn vader heeft ze opnieuw de liefde gevonden. Tijdens hun hewelijksrijs heeft Lukas vrij spel. Hij kan doen wat hij wil. Als zijn bloedbroeder Birol hem vraagt om hem te helpen bij een mysterieze klus. Zonder al te veel na te denken stemt Lukas ermee in. Oog voor de gevaren heeft hij niet. Het Koerdische meisje Gül beheerst zijn gedachten. De zo stoere Lukas valt opeens terug in pure onzekerheid. Gelukkig krijgt hij hulp en advies van Kim. Beetje bij beetje boekt hij vooruitgang, en zijn geluk kan niet meer stuk. Maar op een dag gebeurt er iets verschrikkelijks. Zij geluk valt in duigen. Hij begint te beseffen dat mooie dingen heel snel weer kunnen verdwijnen.

In het begin moest ik moeite doen om mijn aandacht bij het boek te houden. Op bepaalde momenten werd het langdradig en saai. Maar eenmaal in het middendeel was ik helemaal verkocht. Hoe verder ik vorderde hoe beter het werd. Kissels schrijfstijk is heel uitnodigend. Weg waren de saaie stukken en ik leefde met Lukas mee in alles wat hij meemaakte en deed. Ook Gül en Birol zijn welkome aanwezigheden in het verhaal. Kim is ook bewonderenswaardig.
De titel is heel goed gekozen, net zoals de covertekst. Er wordt net niet te veel onthult om het verhaal aantrekkelijk te maken.
Het plot is wel goed. Veel onverwachte wendingen zijn er wel niet. Voorspelbaar is het boek niet.
Het einde is het absolute hoogtepunt van het verhaal. Lukas' emoties zijn zo realistisch beschreven dat je er zelf helemaal in meegesleurd wordt.

Meer recensies van Katrien De Brabanter