Een bijzondere leeservaring

"Doorgaan! Vechten voor waar je in gelooft. Je niet aan de kant laten drukken." Tegen de achtergrond van een Gronings grensdorp in de Tweede Wereldoorlog, volgen we het huwelijk van een Nederlandse verzetsstrijder en een Duitse immigrante. Douwe vecht voor de vrijheid, terwijl Minnie alles op alles zet om hun gezin te voeden. Door haar afkomst wordt ze geconfronteerd met anti-Duitse sentimenten van haar dorpsgenoten en voelt zij zich alleen staan. Als ze haar man verdenkt van een verhouding met een koerierster, raakt ze vertwijfeld en wordt ze verteerd door jaloezie. Vlak voor de bevrijding wordt Douwe verraden, opgepakt door de nazi's en gefusilleerd. De koerierster pleegt zelfmoord. Minnie wordt gekweld door schuldgevoelens als blijkt dat haar achterdocht ongegrond was. Kan ze zichzelf ooit vergeven?

Deze bijzondere roman las ik snel uit. Het is zeker een aanrader voor wie van historische fictie houdt.
De cover vind ik erg geslaagd. De titel is erg origineel! Ik vond juist dat de flaptekst iets te veel over het verhaal vertelde. Sommige dingen waren beter geweest als je ze nog niet op voorhand wist, om het spannender te maken.
Het plot is goed uitgewerkt. Er is duidelijk veel opzoekwerk voor gedaan en de schrijfstijl is ook erg aangenaam en goed te volgen. Soms werd het een beetje langdradig, maar niet zo saai dat je het boek wilt wegleggen. De personages zijn ook mooi voorgesteld. Je krijgt een duidelijk beeld over hun situatie, karakter en achtergrond. Je kan je als lezen goed inleven in hun situatie, ook omdat de plaatsen duidelijk zijn beschreven.

Dit verhaal is een aparte ervaring in de boekenwereld. Het laat je stilstaan bij het leven in oorlogstijd.
Dit boek krijgt van mij ⭐⭐⭐⭐

Meer recensies van Katrien De Brabanter