Een origineel concept

Na de serie The Lunar Chronicles van Marissa Meyer gelezen te hebben was ik een tijdje helemaal in de ban van sciencefiction. Toen tikte ik het boek Jinxed op de kop. Het verhaal direct plaats 1 op mijn TBR lijstje. Het werd geschreven door Amy McCulloch. Het onderwerp -robot-huidieren- sprak me meteen aan. Zo'n boek had ik namelijk nog niet in mijn collectie.

Laceys grote droom is om later bij het bedrijf te gaan werken die baku's produceert. Baku's zijn robot-huisdieren. In vergelijking met een baku is een smartphone een saai ding met zeer beperkte mogenlijkheden. Maar daarvoor moet ze eerst toegelaten worden op Profectus, een eliteschool waar alles draait om high tech. Doch wordt ze in eerste instantie afgewezen, omdat ze zich geen mooie dure level 3 baku kan veroorloven... Al haar toekomstplannen vallen in duigen door dat ene mailtje.

Een tijdje later vindt Lacey de resten van een level 3 katbaku. Ze is in de zevende hemel, dit is haar kans om toch op Profectus toegelaten te worden! Maar dan moet ze hem eerst nog zien te repareren... Uiteindelijk na uren zwoegen weet ze toch het ding te fixen. De kat was mooier dan ze ooit had gehoopt. Ze wordt alsnog toegelaten op Profectus.

Maar op school lijdt ze toch niet het zorgeloze leven waarop ze had gehoopt... Er is iets vreemds aan de hand met haar baku Jinx. Ook vraagt ze zich af waarom Carter, een jongen die haar altijd loopt te pesten, zo'n interesse heeft voor Jinx. Steeds meer vragen stapelen zich op in haar hoofd. En dan komen er ook nog de zenuwslopende baku-battles bij...

‘Aan mijn voeten ligt een verfrommeld hoopje zwart metaal, het voorwerp dat naast me neerkwam. Eén kant is glibberig van het bloed. Dat moet van mij zijn, besef ik opeens. Dit is het ding waaraan ik me heb opengehaald. ‘Stom stuk schoot.’ Ik geef het een schop. Even denk ik dat ik een klein miauwtje van pijn hoor, maar dat moet ik me verbeeld hebben.’ (Fragment uit Jinxed)

In het begin was ik helemaal in de ban van het verhaal. Baku's zijn zo cool!Ik begon al direct te fantaseren dat ik er eentje zou hebben. Jinx' eigenzinnige katakter beviel me ook meteen. Hij geeft dynamiek en humor aan het verhaal. In het begin van werd ook meteen duidelijk wat Laceys karakter en talenten zijn. Ze is slim, verlegen, ambitieus en doortastend. Ze past zeker bij het verhaal! Ook haar vrienden mogen er wezen. De proloog is heel mysterieus en zette me aan het denken. De wereld van Jinxed is heel origineel! Het lijkt vergezocht, maar Mcculloch weet het zo te schrijven dat je eenmaal aan het lezen daar niet meer aan denkt. Het wordt zelf op de een of andere manier logisch. Wel grappig dat er soms naar onze huidige wereld wordt verwezen, maar dan als ouderwets. Daardoor vraag je je als lezen af of over een tiental Laceys wereld hier werkelijkheid zal worden. Het zou goed mogenlijk zijn, want zo heel veel verschillen zijn er niet. Het boek bevat alles om goed te zijn; emoties, spanning, actie... en er is een goede balans tussen. McCullochs schrijfstijl is heel warm en toegankelijk. Je hebt het snel uit. Het verhaal is heel goed te volgen. Op het einde is er een reusachtige cliffhanger, dit vond ik zo frustrerend! Ik ben kei benieuwd naar het vervolg.

Meer recensies van Katrien De Brabanter