Lezersrecensie
Vrouwen mogen ook een wil hebben.
Na jaren deel drie in de kast laten liggen, ben ik eraan begonnen en wat is het leuk om terug te keren naar Marie haar leven.
Ik hou van Anne Jacobs haar serie.
De erfenis van het weesmeisje speelt zich af in 1920 Augsburg. De oorlog is ten einde en de familie kijkt met positieve moed naar de toekomst. Paul Melzer is terug uit Rusland na 4 jaar weg te zijn. Hij probeert de fabriek terug glorie te bezorgen. Zijn vrouw Marie laat haar droom in vervulling gaan en opent haar eigen modestudio. Marie is gelukkig maar thuis gaat niet alles even goed. Ze heeft meer ruzie met Paul. Hun huwelijk komt op een rand van afgrond te staan en Marie moet vechten voor wie ze is en wat zijzelf wil. Er wordt bovenop dit alles nog een bijzondere collectie schilderijen gevonden die alles kan veranderen…
Dit deel staan vooral de vrouwen voorop. Ze willen een geëmancipeerd leven leiden wat ten tijde 1920 niet van een leien dakje gaat. Ze moeten moed, doorzetting en wil hebben om te gaan voor wat ze willen. Het is met vallen en opstaan, want in de tijd waarin we ons bevinden als lezer is het niet normaal dat vrouwen geld verdienen. Marie en Kitty zijn pioniers op dat vlak.
Tijdens het lezen van De erfenis van het weesmeisje komen er verschillende emoties naar voren van verliefd zijn tot woede, jaloezie en af en toe de nodig humor. De verwerkingen van deze emoties zijn zeer evenwichtig gemaakt in het verhaal.
Af en toe had ik moeite met de diverse perspectieven van de hoofdstukken. Het ene moment lezen we via Marie erna van Paul maar ook Kitty, Leo en nog andere personages komen naar de voorgrond. Dit was wennen maar achteraf gezien ook fijn om de personages beter en anders te leren kennen. Het brengt het totaalplaatje vollediger.
Ik ben kijk uit naar het volgende deel!
Ik hou van Anne Jacobs haar serie.
De erfenis van het weesmeisje speelt zich af in 1920 Augsburg. De oorlog is ten einde en de familie kijkt met positieve moed naar de toekomst. Paul Melzer is terug uit Rusland na 4 jaar weg te zijn. Hij probeert de fabriek terug glorie te bezorgen. Zijn vrouw Marie laat haar droom in vervulling gaan en opent haar eigen modestudio. Marie is gelukkig maar thuis gaat niet alles even goed. Ze heeft meer ruzie met Paul. Hun huwelijk komt op een rand van afgrond te staan en Marie moet vechten voor wie ze is en wat zijzelf wil. Er wordt bovenop dit alles nog een bijzondere collectie schilderijen gevonden die alles kan veranderen…
Dit deel staan vooral de vrouwen voorop. Ze willen een geëmancipeerd leven leiden wat ten tijde 1920 niet van een leien dakje gaat. Ze moeten moed, doorzetting en wil hebben om te gaan voor wat ze willen. Het is met vallen en opstaan, want in de tijd waarin we ons bevinden als lezer is het niet normaal dat vrouwen geld verdienen. Marie en Kitty zijn pioniers op dat vlak.
Tijdens het lezen van De erfenis van het weesmeisje komen er verschillende emoties naar voren van verliefd zijn tot woede, jaloezie en af en toe de nodig humor. De verwerkingen van deze emoties zijn zeer evenwichtig gemaakt in het verhaal.
Af en toe had ik moeite met de diverse perspectieven van de hoofdstukken. Het ene moment lezen we via Marie erna van Paul maar ook Kitty, Leo en nog andere personages komen naar de voorgrond. Dit was wennen maar achteraf gezien ook fijn om de personages beter en anders te leren kennen. Het brengt het totaalplaatje vollediger.
Ik ben kijk uit naar het volgende deel!
1
Reageer op deze recensie