Een kinderboek met klasse

Kim Verheugen 30 juli 2019
Ik las het voorwoord en was direct enthousiast. Elk kind hoort zo'n leraar te hebben die een kind laat geloven dat het alles kan als het maar volhoudt.

Ik heb het in twee dagen uitgelezen en ik word heel vrolijk van dit boek. Het bracht me een beetje terug in de tijd dat ik de boeken van de kameleon verslond. H. de Roos was in staat om boeken te schrijven die bedoeld waren voor kinderen, maar ook goed te lezen door volwassenen. Marcel mag dit compliment wat mij betreft delen, want ook hij kan dit als geen ander.
Soms had ik wel even moeite met een bepaald woord of zin. Ik twijfelde of een kind dit zou begrijpen. Maar eerlijk gezegd ben ik ook weer te lang uit de kleine kinderen om het zeker te weten, dus ik hou het bij twijfel.
Het verhaal van Justin begint net voor kerst en heeft zijn climax op 24 December. Marcel heeft een levendige schrijfstijl die je meteen het boek inzuigt en je het gevoel geeft dat je de naaldbomen kan ruiken. Hij neemt je mee op reis naar de boom van oorsprong en weet door zijn schrijfstijl wijze levenslessen te integreren in het verhaal die voor jong en oud leerzaam zijn zonder belerend te worden. Het is een poosje geleden dat ik zo genoten heb van een kinderboek en kijk uit naar het volgende deel.

Meer recensies van Kim Verheugen