Een van mijn favorieten van Sarah Morgan!

Kristie Raaijmakers 22 maart 2022 Auteur
Eva boekt samen met haar vriendinnen Frankie en Paige steeds meer succes met hun evenementen- en conciërgebedrijf Urban Genie. Zo succesvol als ze zakelijk is, zo teleurstellend is haar liefdesleven. Ze heeft al in geen tijden meer gedatet en is wanhopig op zoek naar haar prins op het witte paard. In de weken voor Kerst, wordt ze door haar bijzondere vriendin Mitzy ingehuurd om het appartement van haar kleinzoon Lucas in kerstsferen te brengen en te vullen met gezonde maaltijden voor wanneer hij weer terugkomt uit Vermont. Daar verblijft hij momenteel om in alle rust te kunnen schrijven.

Lucas stevent op de deadline van zijn nieuwe boek af, maar krijgt niks uit zijn vingers omdat het de tijd van het jaar is waarin zijn vrouw overleden is, om wie hij nog steeds rouwt. Om medelijden te voorkomen heeft hij tegen iedereen gezegd dat hij weg is, maar in werkelijkheid houdt hij zich schuil in zijn eigen huis. Als Eva nietsvermoedend binnenkomt, wordt ze besprongen door Lucas, die bang is dat ze een indringer is. Na dit ongemakkelijke welkom, wordt de sfeer er al niet snel beter op. Lucas zit niet op gezelschap te wachten en al helemaal niet op een huis vol kerstversieringen. Maar er raast een sneeuwstorm over New York en hij vindt het onverantwoord om Eva nu de straat op te sturen.

Flapuit Eva raakt al snel met hem in gesprek en daardoor begint de creativiteit bij Lucas weer te stromen. Eva betekent het einde van zijn writers block. En zodra Eva vertrekt, stopt die creativiteit ook weer even hard met stromen. Lucas zet zichzelf over de drempel en vraagt Eva om terug te komen. Alleen maar om dat boek geschreven te krijgen, maakt hij zichzelf wijs. Maar de knetterende spanning die tussen hen in hangt, valt inmiddels niet meer te ontkennen. En Eva begint voor Lucas te vallen, maar ze weet dat hij onbereikbaar is. Daarvoor is hij nog te diep in rouw. Daarom dwingt ze Lucas mee te gaan naar een bal waar hij voor uitgenodigd is. Dan kan ze daar op mannenjacht. Want vóór Kerst wil ze het condoom dat in haar handtas zit gebruikt hebben, om te voorkomen dat ook dit exemplaar over de datum raakt.

Net als zijn voorgangers in de Manhattan-serie is ook Winter In New York weer een heerlijk boek om bij weg te zwijmelen. Sarah Morgan weet als geen ander hoe ze de spanning tussen twee personages moet opbouwen. Eva en Lucas zijn twee tegenpolen maar voelen al vanaf het begin een lichamelijke aantrekkingskracht. Dat wordt zo geleidelijk opgebouwd dat de spanningsboog steeds strak gespannen staat. Als lezer weet je al direct dat het moment waarop ze nader tot elkaar zullen komen onvermijdelijk is, maar je wordt lange tijd ongeduldig in spanning gehouden. Ik heb meer dan de helft van het boek in één dag verslonden, want eenmaal begonnen, kon ik echt niet meer stoppen met lezen.

Onthullingen uit het verleden, sterke karaktereigenschappen en hardnekkige overtuigingen die een ongecompliceerde liefde in de weg staan, zorgen voor extra lagen in het verhaal. De perfect uitgewerkte personages en de uitgebreide beschrijvingen maken het een realistisch en meeslepend boek. Ik heb vaak hardop moeten lachen tijdens het lezen. Eva is zo’n flapuit dat ze alles wat ze denkt bijna zonder filter ook uit haar mond laat komen. Dat brengt haar vaak in ongemakkelijke situaties. Lucas’ droge reacties maken het helemaal hilarisch. Ik heb weer enorm genoten van dit boek en kijk er al naar uit om in deel 4 van de Manhattan-serie te gaan beginnen.

Meer recensies van Kristie Raaijmakers