Een mooi boek voor de juf of meester

Laura 09 januari 2020
'Prutje' vertelt het verhaal van Hens, een jongen met een heel zwaar leven. Hij moet in een gevaarlijke fabriek werken, net als de rest van zijn familie en leeft in een stad dat onder prutje zit. Op een dag heeft Hens er genoeg van en besluit hij weg te lopen, op zoek naar een plek waar alles fijn en goed is. Dit doet hij niet alleen, zijn broertje Walm, een jongetje een beetje ander dan de rest, gaat met hem mee. Onderweg komen ze 'Vijf' tegen en zij vertelt over een plek waar alles mooier is. Samen gaan zij op zoek.

'Prutje' is een boek waarin fantasie en werkelijkheid worden gecombineerd. Het boek heeft een 19e eeuwse omgeving, de tijd van de industriƫle revolutie. Vooral in het begin van het boek zie je hier verschillende elementen uit terug komen. Een mooi boek voor de juf of meester, om als inleiding voor dit thema bij geschiedenis te gebruiken dus! Langzamerhand brengt het boek steeds meer fantasie met zich mee en geniet ik er meer en meer van. De illustraties door Linde Faas maken het ook helemaal af. Tijdens een schoolbezoek heb ik Pieter Koolwijk horen spreken over de gedachten achter de illustraties (zwart-wit en kleurgebruik). Ik kan alleen maar beamen dat dit onwijs slim gedaan is en een mooie toevoeging aan het verhaal is. Er worden verschillende thema's in het boek aangekaart zoals; lichamelijke- en verstandelijke beperkingen, familie en vriendschap. Dit boek zou hiermee ook een mooie aanleiding kunnen zijn voor een reeks filosofie lessen.

Meer recensies van Laura