Lang leve de langzame liefde

Letterfretter 09 januari 2020
Ik had hoge verwachtingen van dit boek, het was al vaak gepasseerd op boekengroepen als HET boek dat je moet gelezen hebben als je voor YA gaat. Dus toen ik het voor een prijsje kon kopen, heb ik niet getwijfeld. Voor mij krijgt het boek 3,5 ster. Degelijk, maar niet helemaal naar verwachting.
Het zit vol interessante situaties en er bloeit een prachtige liefde tussen twee minder voordehandliggende personages. Er zitten ook unieke quotes in, zoals bijvoorbeeld: "Er is er maar een zoals hij, dacht ze, en hij is hier. Hij weet al dat ik een song mooi zal vinden voor ik hem heb gehoord. Hij lacht al voor ik bij de clou van een grap ben. Hij heeft van voren een plekje, vlak onder zijn keel, waardoor ik het niet eens erg vind als hij deuren voor me openhoudt. Er is er maar een zoals hij." Of :"Je hebt mijn leven gered, wilde ze zeggen. Niet voor eeuwig, niet voorgoed, waarschijnlijk alleen voorlopig. Maar je hebt mijn leven gered, en nu ben ik van jou. De ik die ik nu ben is van jou. Voor altijd."
Maar anderzijds vond ik dat er weinig vaart achter zat, niet per se in het ontdekken van elkaar of het "consumeren van de liefde" :) maar vooral in hun geestelijke toestand. Hoe plots de haat van in het begin omslaat in liefde, zo traag gaat het daarna met hun thuissituatie, met hun ontwikkeling, ... Ik verveelde me niet, maar 333 pagina's vond ik iets te lang voor het traject dat ze afleggen.

Meer recensies van Letterfretter