Hier moeten ze een film van maken... Oh wacht :)

Letterfretter 06 mei 2020
Ik las erg veel goede kritieken op dit boek en was heel blij toen ik het in een aanbieding kon kopen. Vanaf de eerste pagina word je meegenomen in het verhaal: je voelt de onzekerheid en schaamte van een meisje dat te zwart is voor haar nieuwe school en te blank voor haar eigen woonwijk. Nergens kan Starr zichzelf zijn.
Wanneer haar vriend Khalil en zij na een feestje worden tegengehouden door de politie, begint er in haar hoofd een riedeltje van wat ze allemaal moet/niet mag doen in het bijzijn van de politie. En toch loopt het mis, want Khalil wordt neergeschoten zonder enige reden. Ik kreeg het er benauwd van. Als Starr vertelt wat er is gebeurd, dan krijgt ze de politie op haar dak. Als ze vertelt dat hij waarschijnlijk drugs dealde, dan krijgt ze haar "oom" achter haar aan. Ze zit in een onmogelijke situatie en moet een belangrijke keuze maken.
Ik las fijne dialogen, het verhaal was mooi opgebouwd. Er komen ook gezellige familiemomenten en een leuk vriendje bij te pas, het is niet allemaal kommer en kwel.
De enige reden waarom ik geen 4,5 of 5 heb gegeven is de stereotypering van de blanke vriendin, die op een bepaald moment een grap maakt over KFC gefrituurde kip en dat was volgens Starr racistisch. Er ontstaat een gigantische ruzie. Ik snapte dat niet goed, misschien is dat iets Amerikaans ofzo? En het einde, met de inkeer van Starr die doorheeft dat ze zich niet hoeft te schamen voor haar afkomst en dat er zoveel samenhorigheid is in hun gemeenschap. Dat vond ik overdreven melig en niet passen bij de rest van de "rauwe" vertelstijl.
Hoe dan ook, een zeer goed boek, en ik ben klaar om de film te zien!

Meer recensies van Letterfretter