Entertainend, grappig en met onverwachte wendingen

Letterfretter 17 maart 2020
Dit boek stond al een tijdje op mijn lijstje. Toen ik het mocht meenemen in onze lokale bibliotheek, als proeflezer voor het in de rekken ligt, was ik dus heel blij. Het werd ingedeeld bij de Young Adult boeken, wat door de leeftijd van het hoofdpersonage te begrijpen valt, maar voor mij voelt het aan alsof het toch voor een iets ouder publiek is bedoeld.
Ik vond het entertainend, er gebeurden zoveel verschillende dingen na elkaar dat ik mij geen minuut heb verveeld tijdens het lezen. Het gaat natuurlijk vooral om de baby en de roadtrip die Veronica en Bailey maken naar de verafgelegen abortuskliniek. Maar het gaat ook om de liefde (haar vriendje Kevin), vriendschap met haar oppervlakkige vriendengroepje en met haar vreemde BFF van in de lagere school, over verwachtingen die mensen van anderen hebben en die tienermeisjes van zichzelf hebben, ...
Het is echt grappig. Ik las in een recensie dat het niveau FC De Kampioenen zou zijn, maar dat vond ik zelf dus niet. Het gaat niet per se om de gekke dingen die Veronica en Bailey onderweg doen die wel wat overdreven kunnen lijken, maar de conversaties tussen de hoofdpersonages zitten boordevol humor. Je kan dat stom vinden, want abortus is niet om mee te lachen en dit zou een gelegenheid moeten zijn om ook wat serieuzer te doen, maar anderzijds is dit net de premisse van het boek: een grappig verhaal over abortus. Er zijn ook heel ernstige momenten waar Veronica nadenkt over haar toekomst en de reden waarom ze voor abortus kiest.
Voor mij waren er in het verhaal ook tal van onverwachte wendingen, vooral dan door Kevin en hoe die zich gedraagt gedurende de roadtrip. Meer ga ik niet vertellen, anders zou het wel eens een spoiler kunnen zijn :) Ik werd van de ene verrassing in de andere geslingerd, behalve dan aan het einde op de laatste 2 bladzijden. Dat had ik nu wel zien aankomen en dat hoefde voor mij ook niet per se zo te eindigen.

Meer recensies van Letterfretter