Schaamte

Letterfretter 05 mei 2020
Ik las het boek "Mijn moeder kookt soep van tafelpoten" als recensieboek. De bedoeling was om het samen met mijn 10-jarige dochter te lezen, maar die zag het helemaal niet zitten. Volgens mij was het thema iets "te ver van haar bed". Daarom las ik het zelf op een avond uit.
Het was een degelijk boek over een belangrijk thema. Interessant om te zien hoe een kind zich eenzaam voelt als de gezinssituatie niet optimaal is. Een moeder die bipolair is, zorgt voor gigantische schaamte zelfs voor haar beste vriendin. Het uitstapje naar het pretpark was verrassend. Je voelt wel dat er iets gaat mislopen, maar de gekozen situatie was wel "leuk" (en ook pijnlijk). Ik apprecieerde wel dat de manische buiten niet keer op keer fel werden uitvergroot. Uiteindelijk merkt Fiep dat andere mensen haar ook wel leuk kunnen vinden ondanks alles, dat iedereen wel bepaalde dingen meemaakt thuis en dat doet haar deugd. Soms vond ik het emotionele aspect wat oppervlakkig uitgewerkt en hoe het anders aanvoelt in het huishouden (bv taakjes die ze moet doen) wanneer mama in een moeilijke bui is. Maar het is uiteindelijk ook maar een boek op kindermaat dus te diepgravend is ook niet prettig voor die leeftijd.

Meer recensies van Letterfretter