Geluk vind je in vriendschap, niet in getallen

Letterfretter 28 november 2023
Net zoals in "Een mooie dag om in een boom te klimmen" is het hoofdpersonage een jonge tienerjongen die er niet helemaal bij hoort en draait het boek voornamelijk rond vriendschap. Het nevenverhaal gaat over een dievenbende, dus dat maakt het bij momenten ook wel wat spannend.

De centrale vriendschap tussen Martin (bijnaam Kip) en Drikus (die kanker heeft) begint moeizaam en wordt langzaam aan sterker. Ze betrekken ook Chris, het mooiste meisje van de school, om samen een zombiefilm te maken. Doorheen het verhaal probeert Martin rust te vinden in zijn hoofd door steeds weer bewerkingen te maken met bepaalde getallen, bijvoorbeeld door het uur op zijn klokradio om te zetten naar machten. Voor mijn gevoel verwijst dit naar autisme en hoogbegaafdheid. Martin is ook erg begaan met sociale doelen: zijn vader is enkele jaren geleden overleden in een verkeersongeval en ter ere van hem verkoopt Martin eieren zodat de school nieuwe computers kan aanschaffen die toen verloren gingen in de crash.

De auteur Jaco Jacobs groeide op in Zuid-Afrika en schreef meer dan 170 kinderboeken, van prentenboeken tot Young Adult. Twee van zijn boeken werden verfilmd. "Een mooie dag om in een boom te klimmen" won de wedstrijd "In Other Words" en de Engelse vertaling werd genomineerd voor de Carnegie Medal.

Link naar de andere recensie:

Meer recensies van Letterfretter